dewan rakyat

Wednesday, April 3, 2013

Kena curi

Bismillahirrahmanirrahim...

Subuh itu rasa seperti ada yang tidak kena. Tidak tahu mengapa. Aku toleh ke kiri dan ke kanan sama saja. Masih sama jemaah yang hadir subuh itu. Aku usir jauh-jauh perasaan itu. Baris saf masih satu sama seperti selalu. Lagi-lagi saf perempuan bukan, subuh-subuh begini. Ketika yang lain merapatkan saf, aku turut serta, di tempat yang sama seperti hari-hari yang sebelum ini. Cuma kali ini perasaan yang lain. 

Kabiasaannya, apabila merapatkan saf aku turut sama menarik beg yang berisi kitab-kitab, Al- Quran dan juga handphone untuk berada di hadapan ku ketika solat. Tetapi tidak pada subuh itu. Aku biarkan saja di situ, di hadapan jemaah yang lain, kawan ku juga. Kami meneruskan solat subuh berjemaah. Entah macam mana perasaan yang kurang enak itu makin menebal masuk ke rakaat kedua. Aku tepis laju-laju gangguan syaitan itu. Ish2.

Sesudah memberi salam, B yang solat sebelah menegur aku,

"Eh, mana beg Kak S?"

Ketika itu baru perasan yang beg aku sudah tiada.


****

Fuh, penat nak reka cerita dalam keadaan malas nak menaip. =P tapi cerita kat atas memang betul pun. Mak aku lah. Dia hilang beg dia masa solat subuh kat masjid bulan lepas. Habis  enpon dia kena sekali sebab ada dalam beg. Memang teruk perangai pencuri tu, boleh mencuri tengah orang solat. Mungkin masa sujud kan. Dua orang makcik yang beg mak aku depan dorang terasa macam ada yang berlanggar tangan dorang masa sujud. Hmmm.. Dalam ramai-ramai tuh, mak aku yang kena amik beg depan saf. Ada jugak beberapa makcik lain yang kena tapi bak kata mak aku,

"Beg yang lain yang kena curi macam menyerah diri sebab letak kat belakang lah. Tepi pintu masuk. Tempat solat perempuan (kalau solat berjemaah dorang solat terbuka sikit)."

Aku ingat lagi masa mak aku call bagitahu enpon dia kena curi aku tengah dalam toilet (memang rutin harian apabila sampai tempat kerja). Masa tulah mak aku punya risau, macam nak nangis cerita. Hmmm...

Dan haritu, mak kata ada makcik yang suka bagi kami durian kena pulak time maghrib. Tapi, makcik ni perasan dan stop solat pergi kejar pencuri tu dengan telekung2 dia. Tak sempat kejar tapi nampak macam lelaki. Entah lah..

Teruk betul perangai dorang ni kan. Terang-terang pun berani. Moga-moga berubah lagi-lagi kebanyakan yang beg dia curi tu semua nya pasal kitab-kitab iman, surah Yassin dan Al-Quran. Duit?? Nan hado lah..

Tapi, yang best nya mak aku dapat lah enpon baru aku dan kakak bagi. =)

p/s:: entri lepas apa pasal komen-komen cakap pasal kek?? kan Atil Comel tu coklat?? Aishh.. Agak-agak tak baca entri pun haruslah betul komen nya.. =P (saja nak letak besar-besar kali ni)

18 comments:

elyna mirsada said...

ish teruk betul..dalam masjid pn nk mencuri..wajib kerat tangan pencuri ni sbb da melampau kn ^__^

Chic Na said...

berani betul. dalam masjid pun nak mencuri. kena lebih hati2 la lepas ni.

ha ha atil dah marah. tak tau.. hehe.. penat atil cakap coklat kan. dok cakap kek jugak. ish ish..

Zaza said...

haish ada juga mcm tu..lepas ni mmg beg stiasa kena letak tepi la jwbnnya..sebab zaza slalu letak beg kt belakang je..

Cik Nur™ said...

perghh gila hebat pencuri skrang...
dalam masjid pun...di awal2 pagi pulak tu...

mmg tak takut dosa sungguh...!
see atil, bahaya ada di mana2...jaga diri ye...

cweet pinky said...

hish , berani betul tuhan tuh memerhati , jahat la , masjid tuh .. hm

Khai faiz said...

kenalah waspada tak kira di mana...

mama aryan said...

salam atil..teruk betul tu,org tengah solat pun diorg bole mencuri,dalam masjid lak tu,apa punya org daaa..

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

teruk betul!, kat tempat org buat ibadah pun sanggup mncuri tu.. Aishhhhh xpelah, anggaplah itu sebagai ujian hidup

ELeEa said...

moga2 si pncuri bakal jd org..miahaha

Cik Aini said...

mmg dasar pencuri tegar tu..berani gila tu amik dlm masjid..haishh
eh makcik tu nmpk ke pencuri tu amik beg dia smp stop smbyg g kejar dulu..mesti x kusyuk smbyg nih.hehehe

**dpt enpon baru lah ye mak Atil.hehe

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

huhuhu...mmg xkan rasa bersalah pencuri itu...sbb dalam masjid pon masih boleh nak mencuri...

member pernah kena gak..tp kat surau.. kebetulan... ada yg menjadi pengintip dalam surau utk menyiasat kes curi handbag... dah terlalu kerap kes tu..
so, akhirnya... yg dapat ditangkap..wanita cina..menyamar pakai tudung..siap bawa anak kecil... huhuhu~

Chipsmore said...

dekat masjid pn dah berani mencuri, kat tpt laen xtau lah cmana.. even dia terdesak sgt pn, jangan lah buat dosa kat masjid..

kiera'sakura said...

suami akak pun beg dia kena curi dalam masjid. nasib la mase tue wallet dengan ipong dalam poket. dalam beg cume ada beberapa surat dan hp lama. tp hp lama pn sayang la sebab ayah dia bagi. orang skang nie dalam masjid pun dah berani nak mencuri tak tau malu langsung dlm rumah Allah

Domu-kon said...

kita atil..dah banyk kali hilang purse..phone sebab careles.. terbaru purse lak hilang..rabak jap..

Ain Norainsyah said...

Humm... teringat pulak kisah yang adik ain tengok kat kota bharu beberapa bulan lepas. Pencuri tu pakai purdah dan masuk dalam surau. Lepas curi, kantoi dan kena hentam dengan orang-orang kat sana. Bila bukak je dia punya purdah dengan telekung, rupanya rambut pun merah. huhu

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

Org tgh solat pun sempat lg org tu curi..dlm msjid lak tu..jhat!

Azlan Strider said...

dulu kakak ipar punya beg solat pernah gak kena curi tapi dia kata senang jer..semoga orang yang curi tu gunakan telekong dalam tu..

Regards,
-Strider-

kay_are said...

dekat masjid slim tu ke?biar betul. masjid slim tu pun tak secure gak rupe nye ye.. ingat selipar je selalu hilang..hmm..