dewan rakyat

Friday, December 14, 2012

Hari pertama

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku toleh kiri-kanan, 

"Ramainya orang!" kataku dalam hati.

Macam-macam ragam ada. Ada yang muka monyok bawa beg. Ada muka happy. Aku?? Sengih je memanjang. Dengan bantuan mak, ayah dan kakak selesai pendaftaran. Naik ke tingkat atas. Tertera di situ,

'Fatimah Az-Zahra'

"Inilah dorm Atil. Dekat je dengan toilet kan." 

Masuk sahaja ke dalam dorm terus menuju ke katil kedua terhujung. Masa tu tak ramai lagi orang. Katil di tepi tingkap hujung sekali?? Dua-dua masing kosong. 

"Seronoklah atil katil bawah kan?" kata kakak ku.

Aku ngangguk sambil senyum-senyum. Mak sibuk tolong kemaskan locker. Ada dua locker ketika itu. Locker besi dan locker kayu. Aku tengok je saja mak susun sambil memandang sekeliling. Katil sebelah ada orang. Kakakku berbisik,

"Atil ni campur dorm dengan Form lain ke?" kata kakak bila melihat wajah penghuni sebelah katilku yang pada pengamatan kami sangat matang kalau dibandingkan dengan usia ku. Usiaku baru menginjak 13 tahun. Dia pun sama sepertiku melihat ibunya mengemas dan aku lihat kakak nya seperti  memakai uniform sekolah ini.

"Entah." kataku pendek.

Aku lihat penghuni katil atas masuk ke dalam dorm bersama ibu dan ayah nya. Masa tulah tanya nama dan mak aku mula memulakan sesi ramah mesranya. 

"Nama sape?" tanyaku.

".......... Asyikin." katanya

"Kamu lah yang nama tu ei. Kiter dapat surat nama kamu dua perkataan awal." masih membahasakan diri 'kiter' 'kamu'. Baru habis sekolah rendah kan. Aku kenalkan namaku. Seperti yang disangka dia dapat surat nama ku dua perkataan awal. Apabila disambungkan dengan namanya Asyikin tak ubah macam nama kakak sulung ku. Cuma berbintikan lain.

Mak siap mengemaskan barang-barangku. Kami mula keluar dari bilik.

"Mak!! Kasut Atil tertukar lah." aku lihat kasut yang dipakaiku. Saiz sama tapi dalamnya tiada tisu!! Kaki ku sangat kecil masa tu sehingga terpaksa disumbat tisu.

Sambil menuruni tangga ke aras bawah, mataku melilau mencari orang yang memakai kasut seperti aku. 

"Takdapun mak kasut sama Atil," keluhku lagi.
"Nanti jumpalah. Mesti dia sama dorm kan," ayahku memujuk.

Sehinggalah aku nampak orang yang sama kasutku dan aku pun mengejar. Memang betul kawan sedorm. Saiz badannya sama sahaja dengan aku malah aku lebih rendah darinya. Patutlah, kasut pun sama.

Hari makin suntuk, mak, ayah dan kakak mula mengundurkan diri. Perasaan aku?? Tak ada sekelumit perasaan sedih pun sebab memang itu impian aku bila melihat semua adik-beradik sekolah berasrama. Memang ini saat yang aku nantikan. Duduk rumah keseorangan apabila jarak umur adik beradik yang lain jauh bezanya membuatkan aku lagi berkobar-kobar mahu ke sekolah asrama. Distulah titik-tolak perjalanan ke arah lebih dewasa.

Inilah kisah aku sembilan tahun dulu. Hari pertama ke sekolah berasrama!!

p/s:: aku mimpi kawan sekolah malam tadi. tak tahulah kenapa padahal takdalah teringat sangat. Itu yang lahirnya entri merapu ni. =P
p/s2:: of course jalan cerita sama cuma dialog tu lain lah sikit kan. mana nak ingat 100%  ^_^
p/s3:: nak letak gambar sekolah tapiiii.....


34 comments:

Si Matatajam said...

Mmg biasa kes tu kl dok asrama ni..hi hi

mama aryan said...

awalnya atil dah dok asrama..akak masa upper six baru dok asrama,itupun sbb kena paksa..hehe

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

lo... ingatkan baru lagi... rupanya sembilan tahun lepas... maknanya umur awak dalam 22 tahun gitu la kan... hahahaha... saja buat perkiraan math dipagi jumaat nie... :)

Apa macam, bestkan duduk asrama nie...

Yana Libra said...

kenangan manis..hehe~

dulu akak sedih kot bila mak ayah nak pergi balik~ :p

MizzTina said...

akak msuk asrama n pisah dgn family ms masuk U je.. hehehe.. xsanggup!!

Chic Na said...

macho lah atil. form 1 dah tinggal asrama. huhu.. nape tak letak pict sekolah??

inche hlovate said...

tapiii takde ae?? hihi

Aziela Azila said...

sekolah tu kat negeri mana...?

Kesuma Angsana said...

he he dh biasa kes mcm ni !

kay_are said...

nape aku rase entri ni macam saje nak memangkah aku yang tak rela nak masuk sekolah asrama mula mula nye? =P tapi betul kate ko, memang dekat asrama r boleh blaja cane nak hidup kan? bace mak ko tolong kemas loker pun aku yakin ko ni memang same malas macam aku gak weh.. =P

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ahaakkks baca kisah masa duk asrama nie... terus membuatkan moon teringat zaman duk asrama dulu gak.. huhu

hampir 11 tahun berlalu.. huhu

cweet pinky said...

hahaha , bes cite , ade bakat tulis cerpen ke novel nih , em , mesti comel kan hani mase kecik tuh , kecik je , kalaw CP , CP nih jenis berisi :P

reenapple said...

tertanya tanya aku kau sekolah mana dulu. ehehehe

dya bunga said...

awalnya msuk asrama..dya form 4 baru duk asrama..hihi

Cik Nur said...

tapi apakah..?
letaklah atil..hihihi..

nur xpernah duk asrama..percaya tak..kahkahkah..

akuamir said...

oh 9 tahun dulu, hidup hidup ingat atil baru 13 tahun,haha :p

Emma said...

sy msuk hstel pn form1 gak.. hehe.. smpai la skang.. jarak ngn famili smakin jauh.. huhu.. fes time masuk hstel mmg x sedih, sedih tu datang time hari kedua dan ketiga... heheh..

Domu-kon said...

tapi apa..??????


hehehe.. jangan2 kita satu sekolah kot..hehehe..grau jer la..

p/s: manjanya atil..lokar..mak kemas kan..masa sy dulu..xlak my mum buat camtu..hehhe

Lady Windsor said...

laaa akak ingat awak masuk asrama sambung belajar...hihi

Telor Power said...

baik ko pi cari member sekolah tu dgn kadar segera....


mungkin ini adalah petanda utk ko tahu kisah selanjutnya. hihihi

Azlan Strider said...

sy dulu tak pernah sekolah berasrama..rasa cam rugi pun ade plak bila dah besar nie..hehehe

Regards,
-Strider-

TiranaAduka said...

salam haniasyirah
Merasalah juga sekolah berasrama penuh.ta sek biasa2 je.

Jna marcello said...

Syokkkknyeeee!
Sekolah asrama! Mesti bnyk kenangan suka duka gurau senda kn!

cweet pinky said...

reply dari entry CP :

betul la tuh , ulat gonggok masuk telinga , CP tak ngt sangat , tuh yang tulis dye masuk dalam badan je :P

Eiqa Almond said...

Tapiiiiiii...???

eiqa ingat kan tadi buat cerita novel ke ape, ehehee Rupanya kisah masa sekolah 9 tahun yg dulu.. hehee

Cik Aini said...

kihkihkih
kira kenang kisah lama lah ni..
tp kan Atil..sgt indah kan kisah lama ni tuk di kenang :)

shar90 said...

bersambung tak?
rindu letew sbb tu igat :D
buat entry utk hari ke 2 plak... hehee xD

Orkid Edyliyne said...

OE first time duduk asrama time matrik... itu pun terpaksa.. hehe... nangis malam2 nak tido... ^^

Encik H said...

eh aku tak faham la.."surat nama dua perkataan awal" tu macam mana? apa maksud dia?

CekbOlat-bOlat said...

bolat tak pernah dduk asrama . apartment kolej pun dh mcm rumah . hewhew

takde peraturan cenggitu. hihi

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

kenangan dulu best kalau dikenang kan atil :-)

kiera'sakura said...

akak xpernah sekolah asrama. tp ble masuk PLKN kawan2 dok tnye. "awak nie mesti sekolah asrama kan, awak bangun awal, pandai urus diri sendiri" *eh ini bukan riak hahahaha :p

Cinta Misteri said...

Mimpi kawan yep. Tu yg tekenang citer 9thn dulu eh. Cer contact balik kwn yg salah sarung kasut tu.

Dayana Bahar said...

tak pernah duk asrama time sekolah dulu.. pi sekolah pun jalan kaki je.. sebab sekolah dekat ngan rumah..