dewan rakyat

Wednesday, November 7, 2012

Surat yang tiada..

Bismillahirrahmanirrahim..

Suatu malam yang hening, aku leka menonton tv sambil memegang balang yang berisi potato chips.. Satu-persatu masuk kedalam mulut.. Kruk-krak bunyinya.. Sedang asyik menonton tv, dengar mak bercakap-cakap dengan fon tentang barang penting yang ditunggunya daripada encik posmen yang sepatutnya dah sampai..

Aku ligat berfikir perbualan mak.. Rasa macam pernah nampak sampul surat ekspress yang aku ambil dari peti surat..

"Mak, surat tu sampai bila??"
"Hari Jumaat katanya.. Mesti Jumaat minggu lepas kan sebab Jumaat semalam kan raya (raya haji)."
"Atil rasa atil ada kutip letak atas meja tuh." sambil tanganku menunjuk ke arah meja.
"Tak ada pun. Yeke til? Barang tu mahal tahu tak. Kalau hilang kena order balik."

Aku yang takut mak marah, bingkas bangun dari pembaringan menuju ke meja.. Habis selongkar satu meja.. Dalam fail, dalam diari mak aku, bawah meja, bawah alas meja, dalam laci, surat-surat lama dan semua tempat yang berhampiran meja aku cari tapi tak ada.. Mak aku mula mengeluarkan ayat-ayat nya yang mencengkam jiwa.. Lagi-lagi mak risau takut-takut cucu-cucu nya main surat tuh.. Jadi, mak aku selongkar habis surat khabar lama yang bertimbun, atas meja lain dan dalam almari yang penuh komik dan buku-buku tapi masih tak ketemu..

Mak juga cari balik tempat yang aku cari.. Aku check lagi fail-fail tu kembali berulang-kali sampai dah berpeluh-peluh badan.. Lepas tu, aku mula ingat hari-hari yang sebelum sebab setiap hari aku yang kutip surat dari peti surat sehinggakan aku boleh ingat surat yang sampai setiap hari.. Aku ingat yang tak ada sampul ekspress yang kutip sepanjang minggu tu..

"Tapi, kan atil cakap ada nampak dan letak atas meja?"
"Atil salah ingat kot. Atil ingat sampul ekpress mak yang lama tuh."

Jadi, kami berhenti mencari. Mungkin kami cari surat yang tak sampai lagi.. Tapi, mak tetap risau sebab barang tu mahal.. Aku sebenarnya konfius dengan barang-barang yang dipos untuk mak sebab tu boleh tak ingat yang mana satu.. Aku minta mak tanya lagi pada orang yang mengepos barang tu sekali lagi.. Tak lama lepas tu ayah pulang dari masjid dan mak khabarkan ada bil yang tak bayar lagi sebab mak aku jumpa bil tersebut masa belek-belek surat lama..

Ayah mencari bil tu tapi tak jumpa. dan sekali lagi aku bangun dan lihat atas meja dan memang tak ada bil tersebut.. Maka dengan itu mulalah pencarian bil pulak bersama dengan mak.. Cari punya cari tak jumpa jugak.. Mula musykil mana hilang bil tu.. Nak kata terbang kena tiup angin kipas tak ada jugak.. Ah, malam penuh pencarian yang tak jumpa.. Akhirnya aku give up tapi tidak pada mak.. Mak terus cari dan jumpa dalam longgokan surat lama yang aku kemas tadi.. Mungkin aku tak perasan terambil masa mengemas semula.. 

Aku masuk dalam bilik dan merebahkan diri atas katil untuk seketika dan akhirnya aku terlena terus.. Sedar-sedar keluar dari bilik, cerekarama dah habis.. Aishhhh.. Punya berazam nak tengok cerita tu.. Itulah kepenatan mencari surat yang tiada..

Tahukah korang sebenarnya surat tudipos bila?? Belum pos pun lagi sebenarnya.. Sabor jelahhh.. Orang yang pos salah bagi info.. Apa yang dia cakap hari Jumaat entahlah.. 

31 comments:

Kesuma Angsana said...

he he he

elyna mirsada said...

hehe..kesian awk kn ^___^

LiLy @ MaMaQiStInA said...

hehe..rupanye belum pos ye..penat mencari.. ^^

mama aryan said...

hehehe..dah abis selongkar rupanya belum pos..td masa akak baca rasa mcm misteri je bil hilang tiba2..rupa2 nya dah salah letak

hainom OKje said...

Ha..ha... OKje kalau cari barang yang tak jumpa tapi mcm rasa pernah nampak dan dan tu rasa nak terkencing...he..he...

Chic Na said...

lahh silap info la ni. huhu.. kesian. takpela exercise. ngengenge..

Azlan Strider said...

hehehe..ini boleh buat drama baru nie.."aku dia dan pejabat pos"..tapi kena pilih dulu nak masuk slot cekerama atau samarinda..hahaha

Regards,
-Strider-

Cho Zila said...

kesiannyer.. akak tadi baca beria..entah2 mimpini.. rupanya betoi tapi tak anto yerk...

Cik Nur said...

dah la penat mencari, pastu hati risau memikirkan surat tu kan..hihi

sabo je la..

secara tidak langsung atil dah dapat buat senamankan..

sampai kuar peluh.hihi

mama aryan said...

akak dekat bandar putera.. dah nak dekat dgn jusco bukit tinggi tu..akak atil dok kat mana?

zera eira said...

kira ok la boleh sabar kalau zera kat tmpat awak, da mgamuk sakan dah. hahaha. yg paling sedih, tak pos lagi? aduhhh. penat yg sia2 kan. hehehe

mama aryan said...

dah dekat sgt la tu..selalu je lalu jln kebun tu,pg rumah kakak akak kat kebun bharu..meh la jalan2 kat umah akak..

cik nana said...

Laaaa sabar jelahh xpos lagi rupenye. hihik. memang stress tau kalau cari mcm surat , bil ke hape nth duk kat celah kertas2 lain. stress.

BlueiceButterfly said...

alahai penat mencari je padahal belum pos memang tak kan jumpa la kan..hehe

QasehnyaRania said...

sabaq je la..blom dipos..

tunggu esok yer.apa ciksu buat dengan roti tu..hihi

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

hadoi penat cari tu tp xpos lagi haha..sabo jer la kan

IdaShazana said...

:-@

Domu-kon said...

hahahahaha... buat penat jiwa dan raga cari sampul tu.. yang org ckp pun..agknya mimpi..hehehe..

jiwa kalau duk tempat atil..

Liselle MonCherie said...

Laaa belum post lagi rupanya!!! XD adoiii

mirmashi94 said...

haha. tape laa. exercise. berpeluh jugak tu. lol

Ain Norainsyah said...

bengangnya camtu! huhu...ssah2 cari kan. :p

Cik Aini said...

kehkehkeh
kira Atil wat amal jariah lah tu tolong mak.hehehe smp telepas nk tgk tb kan :)

reenapple said...

kesian... huhu..

yana halim said...

hahaha....penat yang x berbayor.. :)

littledolphin said...

kesian kwn kena menyusahkan diri cari brg yg tiada...

kalau saya mesti dha meradang-radang satu rumah,cari barang tp tak jumpa.hahaha!

cweet pinky said...

hehehe , part kena bebel yang bes tuh , hehehe ~ pernah gk kena gini , hehehe !!

kay_are said...

normal sangat.. bile nak cari satu barang tu memang susah kemain nak jumpe.. kalau tak nak.. melayang layang datang sendiri.. huu tapi part tak sampai tapi nak cari.. memang takkan jumpe r weh..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

singgah khamis

shar90 said...

terserlah kepenatan tuh bile bace entry nih... hehee

Si Matatajam said...

M yg baca ni pun tumpang penat..ha ha..

kiera'sakura said...

laaaaa tak pos lagi? mesti rasa mcm nak hentuk kepala kat dinding je kan =.=