dewan rakyat

Wednesday, November 14, 2012

Monkey...

Bismillahirrahmanirrahim...

Selamat menyambut tahun Hijrah yang ke 1434!!! Selamat tahun baru!! Ada pencapaian sepanjang tahun ni?? ^_^

Semalam penuh dengan bunyi mercun kawasan rumah aku.. Dumm.. damm.. bunyi mercun.. Dihiasi lagi dengan bunga api yang cantik.. Elok pulak nak dekat maghrib abang aku dan keluarga sampai rumah.. Abang yang jarang balik.. Kiranya sangat susah lah aku nak ketemu lagi dua orang puteri yang memang nama meraka pada pangkal nya putri.. Rasa macam dorang balik nak beraya pulak.. Padahal raya orang lain kan.. Rasa-rasa sekarang ni memang semua perayaan ada mercun dan bunga api kot.. Bagi meriah sikit.. Agaknya..

Pagi ni, eh, bukan.. Nak dekat tengahari mak aku ajak pergi kebun di kampung aku yang jauh nya tak berapa jauh dan tak berapa dekat tapi masih dalam daerah yang sama.. Mak kata buah dokong berbuah.. Jadi, alang-alang dah ramai di rumah (anak-anak kak aku ikut sama) kami pun pergi lah kebun.. Mula-mula was-was tengok kak ipar pakai baju macam nak pergi dinner.. Cantik kemain.. Aku?? Sarung saja apa yang ada.. Nak pergi kebun kan.. Kebun ke dusun??

Sampai sana, bukan sahaja dokong je berbuah.. Durian pun luruh, rambutan, cempedak (tapi tak sempat nak amik).. Jadi, mulalah sesi mengutip segala buah yang ada.. Kak ipar aku jaga yang sikecik-sikecik yang ramai.. Semua yang ada masa tu termasuk mak dan ayah aku 8 perempuan dan 2 lelaki.. Nampak sangat memang perempuan je kan ramai dalam keluarga aku..

Disebabkan buah dokong berbuah tinggi lebih dari galah, dengan itu terpaksa lah panjat.. Abang aku panjat dalam beberapa buah pokok.. Dan seterusnya....


Erkkk... lari laju-laju...

Ini lah akibatnya lelaki kurang dalam keluarga.. Aku membesar dalam kampung.. Ini sikit punya hal lah.. (berlagak sangat padahal pandai naik, tak reti turun.. Menggeletar kaki aku weyh nak turun)

Eh2.. nape tajuk monkey.. =P

22 comments:

Jna marcello said...

Salam Ma'al Hijrah ;)

mama aryan said...

salam ma'al hijrah atil...
panjat pokok ye??? akak dulu2 mmg terer panjat pokok segala jenis pokok akak panjat..best2

mama aryan said...

salam ma'al hijrah atil...
panjat pokok ye??? akak dulu2 mmg terer panjat pokok segala jenis pokok akak panjat..best2

shar90 said...

panjat pokok tu... ahaha
caya laah xD
salam maal hijrah... xD

TiranaAduka said...

salam
Salam maal hijrah.thanks sudi singgah blog tirana aduka

Domu-kon said...

salam maal hijrah...

yang bab tajuk monkey..?aikkk..?hehehe

samalah..dulu pun suka pnjat pokok skrg xd pokok nak panjat..hehehe

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

hehe samelah kita... OE pun kalau bab panjat2 nie, memang boleh tahan..
tapi bila dah sampai atas, memang gayat lepas tu tak pandai nak turun..
hehe...
anyway, salam maal hijrah... ^^

Chic Na said...

waaa atil. terernya atil memanjat. huhu.. seronoknya makan buah2an tempatan yg tanam sendiri lak tu.

salam maal hijrah juga atil. ada yg tercapai, ada yg kena bring forward ke tahun baru. ;)

cweet pinky said...

hahaha , panjat beberapa BUAH pokok ??

typo disitu , cekap tak mata CP ?

tuh la pasal bunga api tuh kan , mase CP sekolah kat sekolah teknik slim tuh , err , sekarang dah tuka jadik sekolah vokasional , meriah betul mase deepavali dengan bunga api ... dari sekolah tuh boleh nampak , dowg macam berfestival pown ade ...

boni kacak said...

hahaha.. ini tak adil.. kenapa kaburkan gambar tu??hehehehe

Cik Nur said...

salam maal hijrah atil.!

kita serupa..pasti akan di paksa panjat pkok.. walaupun uamh nur ramai lelaki, tapi nur suka kena panjat2 ni...hahahah

CekbOlat-bOlat said...

tlong tlong ! pnggil ambulans . eh ?

haha . pandai naik tak reti turun . terjun je senang .

Si Matatajam said...

Ha ha panjat lagi...Salam Maal Hijrah

Cik Aini said...

hahahaha
sesuai ngan tajuk wehh :)
erkk..sapa tu yg kat ats pokok yg pandai naik tp x pandai turun tu.kahkahkah

eh mcm ai dulu2 lah Atil,asal nk turun je jerit mintak tgga.hahahaha

Detective Fiqa said...

lol. apalahh. :P heroin lah konon tu :P heehehe

Edy Fee said...

family edy ramai lelaki lak plak.hehehe bestnye musim, buah...edy takde chance nak balik kmpuyng

Syaifuddin Alias said...

salam maak hijrah kpd awak

Ainn Hazwany said...

salam maal hijrah :)

Kesuma Angsana said...

he he hebat tu!

kay_are said...

tak sangka ko pun kenal ape tu buah dokong.. aku tanye kengkawan ade yang tak tau tu.. huu.. memang musim buah.. tapi sebab tak balik kg aku harap buah2 dari kedai je r..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

salam maal hijrah..wow terrer betol atil memanjat hikss

kiera'sakura said...

hahahaha sama la mcm akak. panjat reti pastu nak trun menggeletar satu badan. kat umah ada pokok rmbutan lg rjin memanjat hihihi