dewan rakyat

Friday, November 9, 2012

Imam-imam yang benar

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari tu aku ada cerita yang masa aku sampai KL Sentral ada pesta buku Islam.. Melihatkan duit yang mak bagi suruh beli kasut tapi aku guna beli buku.. Bagus tak?? Lagipun memang aku suka baca dan beli buku-buku macam tu. Minat dari dulu. Lebih dari dua lah koleksi aku. Lebih dari dua kira banyak lah kan. Lagi-lagi novel semua aku tak berapa layan dah melainkan novel yang ringan dan kurang atau tak ada unsur cinta je aku baca atau beli. Yang lagi seronok mak, ayah dan kakak aku suka baca. Kiranya tak rugi lah aku beli untuk bacaan aku seorang je kan.

Buku apa yang aku suka baca sekarang kebanyakannya buku biografi tokoh Islam. Maybe sebab aku suka sejarah dan penulis buku sangat pandai karang buku sebab bila baca terasa macam baca novel tak macam baca buku yang penuh fakta saja. Penyampaian yang bersahaja buat aku seronok baca macam real je k.


Ini lah buku yang terbaru aku beli khamis lepas. Dah khatam pun beberapa hari lepas walaupun rasa-rasa tebal lah jugak sebab komplikasi 4 buah buku terus kan. Sia-sia lah aku duduk dalam bilik je mengadap buku ni waktu petang.

Baca buku ni rasa sedih sangat macam mana susah payah imam-imam nak menegakkan Islam kan.. Boleh dikatakan semua pernah kena penjara dan disiksa. Tapi, alhamdulillah hasilnya sekarang apa yang mereka cuba tegakkan itulah yang kita guna pakai dalam ibadah kita kan setiap hari.

Walaupun keempat-empat ada hujah masing-masing dalam fikah yang boleh membuatkan pertenglingkahan tapi masih ada toleransi sebab berpegang pada Al-Quran dan As-Sunnah.. Yang pasti perbezaan hanya dalam fikah tapi bukan dalam akidah.

"Sesungguhnya ulama adalah pewaris para nabi. Sungguh paranabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barang siapa mengambil warisan tersebut dia telah mengambil bahagian yang banyak." (Hads riwayat At Tirmidzi) ambil dari muka belakang buku

25 comments:

reenapple said...

mohon kasi detail lgi isi kandungannya.. huhuh. Aku malas nak p kedai.. ekekek

Detective Fiqa said...

woww. nice kak. df pulak kan kak. suka bace buku2 tentang nabi. macam mana nabi berdakwah tu semua :) hehe memang minat sy dr kecik lagi.

boni kacak said...

terima kasih awak.. fiqah tu lebih kurang macam kulit, manakala aqidah tu pula isi.. bagus jugak ada buku ni ye..

Aishah Jahirah said...

bagus dah khatam...membaca menambah ilmu terutama bahan bacaan ilmiah...:)

Liselle MonCherie said...

Hoho dlu ramai kawan curi2 masuk library bapak kt rumah nk baca buku2 mcm ni...anak tuannye saje malas XDD hoho

mama aryan said...

sejak dah umur rasa tua ni,akak pun dah beli buku2 mcm nih,dulu masa rasa muda adyik la beli novel je hehe..tp skrg masih beli jugak la..

Jna marcello said...

wahh na kena carik buku ni..tq sharing this ;)

Jna marcello said...

wahh na kena carik buku ni..tq sharing this ;)

Cik Nur said...

seronok sebenarnya bila baca buku mcm ni, mmg terserap dalam diri bila baca...

bila tgk buku atil, rindu nak kembali membaca...

Syaifuddin Alias said...

sangat bermakna jika si pembaca dapat selami apa itu hati nurani

Azlan Strider said...

Hari tu ade nmpak buku nie time lunch kat KL sentral..hehe..buku nie memang nmpak menarik dan bagus untuk menambah pengetahuan..hehehe

Regards,
-Strider-

Chic Na said...

buku ni pasal imam2 yg berbeza mazhab tu ke atil? mcm best jek.

aTieYusof Family said...

TQ for sharing this book..
byk ilmu boleh diperolehi..
singgah follow sini #330..cantik no tu:)
kalau sudi follow kak juga ye..TQ :)

Si Matatajam said...

Bagusnya anak mak..sejuk perut mak dia ngandung...

shar90 said...

waa... best2... dlu sye layan buku2 mcm ni kat library je... hee

Domu-kon said...

nak pinjam..?hehehe..bagus2x beli buku..tapi kan..nak gtau..ada sale gak aeon..hehehe

Ainn Hazwany said...

macam best ! Nak details :)

Cik Aini said...

bagusnya Atil ku syg..rajin membaca tambah pengetahuan :)

nti dah abis baca kasi terang tau..nk tgk betul ke Atil baca smp abis.hehehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

buku2 mcm ni mmg best kan.....tambah pengetahuan kita bila baca....

Sayidah Nafisah Ruslan said...

rajinnya baca buku. kalau saya, buku yang baca saya nanti :)

Dezee said...

Bagus la hani ni..Dezee mls jer..beli..tapi x baca.

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

OE pun kadang cenggitu jugak. sanggup gune duit belanje untuk beli buku kalau dah terpandang. hehe
anyway, nice.... ^^

kay_are said...

aku tak bape jelas akan kandungan cite buku ni.. maksud ko buku ni cite pasal imam2 yang name shafie, hanbali, maliki tu ke? hmm

QasehnyaRania said...

boleh tambah ilmu ni..

kiera'sakura said...

ok dah dapat tajuk dia. akak memang tgh cari satu buku nak hadiahkan pada seseorang. mekasih dik ;)