dewan rakyat

Friday, October 5, 2012

Suara azan..

Bismillahirrahmanirrahim..


Aku rasa rata-rata tahu kan nasyid ni.. Suara azan.. Tadi tengok Tanyalah Ustazah ke apa entah habis rancangan keluar lagu ni.. Masa tu terpikir, kalau suatu hari nanti kalau pergi tempat yang azan susah nak dengar macam mana ei?? mesti masa tu menyesal tak dengar betul-betul sekarang ni.. Hmm,, aku rasa ramai antara kita yang banyak tunggu azan masa bulan Ramadhan je kan sebab tak sabar buka puasa.. Waktu lain-lain macam mana?? Andai kata kita susah dah dengar nanti macam mana??

Kita selalu bila dah tak ada baru rindu.. Arghh, itu lumrah.. Contoh, kalau kita dah biasa makan sedap tiba-tiba teringin nak makan megi.. Pernah tak?? Tapi, cuba kalau makan megi hari-hari mula taknak kan.. Takpun, tiba-tiba bila dah selalu sangat makan yang best-best masa tu rindu ikan masin, pekasam dan sebagainya.. Pernah tak jadi macam tu??

Macam aku pulak, kalau duduk rumah ada je nak gaduh dengan mak.. Tapi bila duduk jauh-jauh mula rasa rindu yang amat.. Mula suruh mak masak itulah, inilah bila balik rumah.. Bila duduk rumah tak pandai pulak nak hargai..

Hari ini kita sihat, lupa pulak nak beribadah kepada Allah, luangkan masa dengan tersayang atau apapun yang ada.. Bila sakit mula menyesal tak buat itu semua..

Pernah tak rasa??

p/s:: entri sebelum ni mencetuskan kontroversi.. Itu kawan aku lah.. Aiyokkk...

31 comments:

mama aryan said...

pernah juga rasa macam tu..bila mak dah xde rindu nak dgr mak membebel..kalu dulu hmm..siap buat bunyi cengkerik bila mak membebel..sekarang??ha padan muka akak..

Cik Nur said...

lumrah manusia kan atil..
cik nur pun pernah rasa apa yg atil ckp..

sebijk kot rasa yg atil ckp tu..kadang2 terfikir, kenapalah jadi mcm ni, seolah2 tak bersyukur..!

apapun, entry atil ni, buat cik nur munasabah diri kembali..terima kaseh atas ingatan.. :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

btol2... selalu mmg gitu laa.. tak dinafikan..

Cho Zila said...

betoiler sesangat... akakpun gitu ... manusiakan..
moga akak juga sedar untuk sentiasa dengar betoi2 azan selepas ini...

hainom OKje said...

Agreed sesangat.... bila dekat bau taik jauh bau wangi! bila tak de depan mata barulah rindu.... so apa kata sebab kita dah tau macam tu apa kata kita hargailah mereka! tapikan Hani.... ikan masin tu memang pembuka selera!...

Chic Na said...

selalu macam tu. tak kira la dengan barang ke manusia ke atau ape2 je disekeliling, bila selalu ada tak dipeduli. bila dah takde baru tercari2. :)

Syaifuddin Alias said...

lumrah seorang yg bergelar hamba allah

cik nana said...

haah memang betul pun..kadang2 terdetik diri ni tak bersyukur ke. tapi insyallah perbaiki diri berterusan. aminn..

Iffah Afeefah said...

makin rindu nk dgr wlaupon slalu da dngr

widiea azira said...

lumrah la smua tu, susah nk mnghargai bnda yg ada. .

Khalilah MNor said...

Betul sgt... Mksudnya kita kena hargai setiap apa tg masih ada sekarang sebelum segalanya kan hilang...:) Salam kenal.

Domu-kon said...

speechless..so true la..hehehe..i miss my lil bro..

atil..cantik header baru tu..ce bagi nmpk sikit tang mata..hehehe

elyna mirsada said...

umm kdg2 cm tue la,bl xde br nk mencari2..6_^

Everything's Everythings said...

Betul tu, satu nikmat tu terdengar suara azan sbb kalau kita xdpt dgr barulah kita tahu betapa ruginya kita yg diseru ni tapi tak menjawab seruanNya.. thans for reminding ^^

boni kacak said...

tak lama lagi kita akan melalui fasa tersebut di mana azan sukar untuk berkumandang... dunia dah sangat2 dekat kiamat da.. terlalu banyak tanda2nya..

chibi neko said...

btol2. Especially pasal mak... Bile dah duduk jauh rindu, ble dok dekat asyik nak gaduh jer..huhu.

Cik Aini said...

pernah sgt!
selalu!
pastu rs nyesal lah,rs nk blk latu jugak lah.tmbh2 ngan mak kan,lg lah rasa.huhu

psst!eh blog dia baju baru la,baru pasan tau..baju raya haji eh Atil..lawanya..
ntah2 beli kat nagoya tak?hahaha

Telor Power said...

itu mmg lumrah....tambah2 bila dah tiada baru la....terkial2 nak rindu dan nak hargai

Zaza Ridzlan said...

btl jgk bila fikirkan balik...

Detective Fiqa said...

manusia :') biasalah

CekbOlat-bOlat said...

satu lagi,masjid pun dah lenganglengang.. fuhhhh,,

Shasha Yacob said...

pernah juga rasa, buat something yang kita xsuka, then dah lama xbuat bende tu, rasa rindu pulak.

inche hlovate said...

betul tu.. bila duduk kat kmpg dulu selalu gaduh dengan adik. Bila dah jauh mak aii!! rindu betul

kiera'sakura said...

sebab tue kita kena hargai sebelum ianya hilang dari pandangan kan.

Azlan Strider said...

citer pasal azan baru2 nie sy ade tgk citer Taken 2..know what the called azan??"the man singing"..geram tul bila dengar..isk..isk..

Regards,
-Strider-

Mila Ahmad said...

biasalah manusia selalu lupa 5 perkara sebelum 5 perkara.

Syaifuddin Alias said...

wallahualam ..sangat berinformasi ..teruskan :D

Syaifuddin Alias said...

wallahualam ..sangat berinformasi ..teruskan :D

kay_are said...

pernah2.. memang normal r tu dalam hidup.. bile dah lame tak dengar, tak nampak.. baru r tibe2 teringat.. huu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

selalunya bila dh xder tu kan yg akan dicari....

Si Matatajam said...

Tq atas peringatan ni dear..Mai sama2 kita muhasabah diri kita..