dewan rakyat

Monday, October 1, 2012

Ayam dan itik...

Bismillahirrahmanirrahim..

Masa tu nak tunggu waktu Isyak masuk.. Aku biasanya duduk antara mak dengan kakak.. Macam selamat je.. Sah-sah aku takkan berhimpit dengan orang sebelah-menyebelah yang rata-rata nya lagi besar dari kami.. Dalam duduk melayan tengok orang sambil tunggu Isyak tu, mak kat sebelah cuit aku,

"Atil, dia ni dari Mesir tanya apa entah kat mak."

Aku pun tengok lah sebelah mak.. Yang dikatakan dari Mesir tu hulurkan henpon dia.. Aku pun tak paham dia suruh tengok apa.. Maybe dia tak tahu baca bahasa omputih kot.. Nak translate aku punya perbendaharaan kata dalam arab amatlah sikit.. Ingat-ingat lupa pun ada.. So, aku cakap lah apa yang aku tahu..

Lepas tu, mulalah sesi suai-kenal antara kami.. Aku jadi translator tak bertauliah.. Kejap-kejap aku cakap broken arab.. kejap-kejap aku cakap broekn english.. Yang pasti kalau dalam english dia tak berapa paham.. Jenuh aku pikir ayat dalam arab.. Dah lama aku tinggal arab kot.. Lagi-lagi kena mengakulah aku belajar arab tu entah pape je.. Heee~~

Dia pun cerita lah berapa hari dia menunaikan umrah.. Tinggal mana.. Ada yang aku paham, ada yang aku tak paham.. Kalau tak paham aku sengih jela sambil geleng kepala tanda aku tak tahu.. Dah sembang lama sikit, barulah tanya nama dia..

Dia jawab,

"Ismi ............taqwa." Nama akhir dia je aku dapat tangkap.. Sebelum tu, aku tak tahulah dia sebut apa..

"Aminnnn." Tiba-tiba je mak aku mengaminkan apa yang dia cakap..

Dia terus bercerita dan aku tanya lah apa yang aku mampu tanya.. Datang dengan siapa.. Kos berapa umrah dan macam-macam lah.. Dah nak sampai penghujung tu baru mak aku tanya aku,

"Atil, nak cakap nama mak macam mana?"
"Mak cakap lah ismi........(nama mak aku). Tadikan atil dah cakap masa dia sebut nama dia takwa."
"Lah, nama dia ke? Mak ingatkan dia doakan mak tadi."

Patutlah mak mengaminkan tadi..

*dia tanya aku datang naik apa.. Aku pun cakaplah kapal terbang.. Aku rasa aku dah translate dengan betul.. Tapi dia tak paham.. Takpun aku yang salah paham apa dia tanya.. ;P

32 comments:

elyna mirsada said...

btw nice new header..ehehe

Dezee said...

Bestnya bila ada bahasa lain boleh tambah dalam resume..

Afasz said...

hehehe.. ismi afasz.. ana askunu fi bandar baru bangi..

bhs arab lebih mudah dr english bg sy :D

Chic Na said...

oo patutla. last belajar arab dulu masa form 3. skrg ni byk dah lupa. :)

~Cik Sweety~ said...

hehe..klakarla ibu ira tuhh..hehehe

Everything's Everythings said...

Hahahaha..
terkejut juga igtkan mmg respon amin kalau kenalkan diri xD
Alahai xpe lps ni kena study balik bahasa arab xD

Cik Nur said...

hihihih..ismi nur.. :)
mmg ayam ngn itik la kalau mcm ni..

mama aryan said...

hihi..lawak lak mak atil tu..ingat org baca doa ye,rupanya nama dia

Detective Fiqa said...

hahaha lahh gitu cite nyer jhehehe

reenapple said...

haha. Aku gelak at the end.. huhu.

#kagum kau faham bahasa arab. Aku dah lupa.. huuu

Iffah Afeefah said...

sedap namenye

alahai emak heee

boni kacak said...

hahaha.. adoi..kalau saya lagi la. english tak tau arab lagi la..kompem sengih je..hehehe

-meeSUPERGIRL- said...

patot lah tajuk itik ayam . haha . nga sembg dgn org arab rupanya ..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

baru faham maksud tajuk..hehehe

bagaikan bahasa itik dan ayam berbual la kan..


ehhh comel header baru laa

kiera'sakura said...

hihihihi.. nasib dia tak tergelak sama.. :D

awk pi buat umrah erk? wahhhh bestnya

Kesuma Angsana said...

tq atas doanyer dear. KA dh follow juga ye 285

hainom OKje said...

Seronoknya dapat menjejakkan kaki ke Mekah kan Atil... Insyaallah akan sampai jugak...

cik nana said...

last sekali buat kite tersenyum. ;)

Si Matatajam said...

Ismi Kak M...Kaifahaluki? Dulu study bahasa Arab tapi fail la plak hu hu...

Domu-kon said...

takpe itik dan ayam..jangan anjing dengan kucing sudah..at least ada jugak yang faham..hehehe..apa pun..its ok.. kita kena la beramah mesra sikit..hehehe

Emma said...

tahniah2 sebab faham arabic :)) susah oo faham org cakap arabic, melainkan org tu cakap pelan2.. huhu.. baru dapat tangkap skit2..

- Lordz Lucyferz - said...

WOw wow wow...untung la dapat kuasai lebih dari 1 bahasa...=D

Azera Aziz said...

Salam...

Ayam & itik ye...susah gak tu agaknya kalau merantau ditempat orangkan..


Azera singgah & follow sini ye...

Dijemput untuk join segmen Azera....

[GIVEAWAY] Kelasss Kau! Apa Rahsianya?

Azlan Strider said...

hehehe..tapi paham skit2 bahasa arab kira okay what..tak ramai yang bleh paham bahsa arab nie...hehehe

Regards,
-Strider-

-meeSUPERGIRL- said...

mee singgah tekan nuff :)

.::: Princess MOMOY :::. said...

menarik tapi ending mcm tergantung
best tahu banyak bahasa kan

baby lydia said...

salam kenal dan salam sayang,,dya follower sini iyer..

Aishah Jahirah said...

dulu belajar arab komunikasi je...tu pun dah lupa banyak benda...huhuu

MizzTina said...

wahh, hebat btl bila fhm bahasa arab.. akak siyesli lupa semua.. pdhal dl belajar.. sedey..

Sue PeLik said...

heheheh dulu pernah belaja bahsa arab 3 tahun! tapi neh jer yang ingat. ismi nursuriani binti othman. ana kabir! hahahahaha.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh tu rupanya kaitan tajuk bahasa ayam dgn itik hehehhee

kay_are said...

ok r tu tinggal arab tapi still ingat lagi.. aku tinggal arab memang betul2 tinggal.. aku ingat hua huma hum tu je lagi.. =__=