dewan rakyat

Tuesday, September 18, 2012

Ooi..

Bismillahirrahmanirrahim...

Sebelum aku pindah rumah sekarang, aku tinggal tempat lain.. Macam yang aku cakap selalu.. Tapi sebelum tu aku duduk sini jugak cuma rumah lain.. Rumah yang hampir dengan sekolah yang ayah aku ajar.. Tak banyak sangat kenangan masa tu.. Memori rumah lama tu pun semuanya bawah 6 tahun.. Mungkin sebab tu aku tanya korang hari tu kan.. Entri chewing gum dan ayam oh ayam pun cerita masa aku umur bawah 6 or 5.. Sebab apa aku pasti ialah kerana suasana rumah masa tu..

Situ rumah teres.. Kalau mak dan ayah aku kerja, aku tinggal dengan pengasuh dan arwah nenek aku.. Masa tu dalam umur sebelum 4 kot.. Umur 4 tahun aku masuk tadika sebab tak ada siapa nak jaga.. Tadika pun nak kata jauh tak lah juga dari rumah tu tapi kena orang lain lah jugak amik bukan mak dan ayah aku.. Itulah nasib anak last kan.. =(

Sebelum masuk tadika tu, aku selalu lah main dengan jiran-jiran.. Jiran-jiran aku kebanyakannya cina dengan india.. Aku tak tahu selang berapa rumah baru melayu.. Macam tak ada je.. Sekarang tak tahulah. Jarang jenguk rumah tu sebab mak aku dah sewa dan ofcourse penyewa nya Melayu.. So, aku banyak main dengan budak cina sebab rumah dia betul-betul sebelah rumah aku.. Tapi seingat aku budak cina tu tak tinggal lama situ..Kejap je.. Lepas tu ganti family cina lain yang tak ada anak sebaya aku..

Insiden aku ingat masa main-main dengan jiran ialah suatu hari kami main masak-masak (selamat jiran perempuan) atas meja.. Meja tu tinggi lah juga.. Aku ni pulak suka mengarah itu ini kat dorang.. Meja tu tinggilah juga untuk budak kecik macam kami.. Entah macam mana, salah seorang tu sedang sibuk-sibuk main boleh terjatuh ke belakang.. Dan terhentak lah kepala dia atas lantai.. Sakit tuh.. Aku pun takut lah jugak masa tu.. Keadaan jadi macam kelam-kabut sikit semua orang amik dia..

Lepas tu dia tak datang dah rumah aku sebab dia pindah.. Bukan aku buat kan??

Selain family cina yang betul-betul sebelah rumah aku, selang beberapa rumah ada family india.. Anak perempuan dorang rajin layan aku.. Masa tu aku rasa dia sekolah menengah kot.. Aku ingat nama dia sampai sekarang.. Nama dia Kak Priya.. Family ni selalu bagi aku makan.. Aku ni budak kecik je kan.. Pergi rumah dorang makan jelah apa yang ada.. Lepas tu balik rumah, ayah aku marah.. Ayah cakap jangan makan apa-apa kat rumah Kak Priya dah..

Bila aku pergi lagi rumah Kak Priya, aku taknak lah makan.. Lepas tu dia bagi pisang.. Dia cakap,

"Pisang tak apa.. Bukan benda masak pun. Janganlah cakap kat ayah.."

Aku bukan paham pun.. Tapi dah orang paksa bagi aku makan jugak.. Yang pasti aku cakap jugak kat ayah aku.. Mulut budak kecik bukan boleh simpan sangat kan.. Heee~~

Bila dah pindah aku tak tahulah apa jadi dekat Kak Priya.. Yang pasti dia dah kawin lah.. Beranak-pinak kot.. Rumah tu tak tahulah ayah dia duduk lagi tak..

Lepas tu aku tak ada jiran dah or kawan yang rapat selain Melayu kecuali masa praktikal hari tu.. Rumah aku ada cukup lengkap semua.. Dua orang kawan aku, seorang cina dan seorang india.. =)

Kadang-kadang macam pelik aku boleh ingat masa kecik aku sikit-sikit..

mereka
Apa kena-mengena tajuk dengan entri?? Tahu??

*ada yang cakap yang kacau tu peminat.. Sama sekali bukan.. Itu nama nya gangguan tak bertamadun handset di malam hari.. Get it?? Kalau peminat aku takkan citer.. Ahaks!!

27 comments:

MizzTina said...

buatla jejak kasih.. :)

pening akak fikirkn kaitan tajuk dgn entry ni..hehehe..



pssst, peminat kamu kot..

Everything's Everythings said...

Yang pastinya tajuk ni takde kaitan kan? hahah ooi plak tu =.="
bestnya waktu aku sekolah rendah dulu aku berkawan rapat dgn seorang chinese sbb ktorg slalu cter psl Sun Wukong
Di sekolah menengah plak kawan rapat aku orang India..
aku pun xtau kenapa aku komen benda ni sbb mcm xde kaitan dgn entry kau hak2

Chic Na said...

patutla tajuk dia ooi. kalo kenangan yg paling best @ paling tak best tu maybe boleh ingat la kot. hehe..

Detective Fiqa said...

wahhh masa kecik2. df ni takde kawan selain melayu. and melayu pun macam HAREMM huhuhu. sebab diaorg tak suka kwn dgn df. entah tak tau knp =="

Detective Fiqa said...

wahhh masa kecik2. df ni takde kawan selain melayu. and melayu pun macam HAREMM huhuhu. sebab diaorg tak suka kwn dgn df. entah tak tau knp =="

elyna mirsada said...

hehe..sronok bl ingt zmn knk2 kn..=)

aku HaniAsyira said...

misz tina:: peminat apanya.. kalau dpt msj tu mesti akak rasa bengang..

everything:: masuk lah tuh.. cerita pengalaman sendiri pe..

chic na:: tahukah??

DF:: hah apa yg df buat sampai dorang taknak kawan.. keh2..

ely:: sonok kan ingat balik

Mishter Izwän said...

mmg tak de kene mengena pun tajuk ngan entry . . entry cite pasal jiran . . . so jiran sekrang tak best ke?

aku HaniAsyira said...

izwan:: srg jiran hmmm.. xkuar umah pun.. =)

Cik Aini said...

kehkehkeh
mcm2 la Atil ni nek pening eden tau :)

selalunya kan ms kecik2 mmg byk kenangan kita boleh ingat,kenapa eh?
rsnya sbb otak suci lg bersih kot time tu.tu la boleh ingt segala :)

Domu-kon said...

masa kecik dlu..selalu ikut abg main..tapi ada la gak " hadiah" parut di muka nie..hehehe..tajuk tu atil..boleh jadi tajuk lagu...cuma pnjg sikit.. oooohhooooohhoooiiii...hehehe

apa pun.. jejakla kawan2 tu..kata satu Malaysia..heheh

Domu-kon said...

masa kecik dlu..selalu ikut abg main..tapi ada la gak " hadiah" parut di muka nie..hehehe..tajuk tu atil..boleh jadi tajuk lagu...cuma pnjg sikit.. oooohhooooohhoooiiii...hehehe

apa pun.. jejakla kawan2 tu..kata satu Malaysia..heheh

-meeSUPERGIRL- said...

haha . tajuk oii .. entri oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ... HEHE

Ejam Ejam said...

"Aku ni pulak suka mengarah itu ini kat dorang.. "

ahaha agak dah... nie kalu kawen la. keje mengarah suami je.. ahaha.. wekk! :P

rindunye zaman budak2... time tu ejam anak manje.. :( sume bawah ketiak mak. ehehe...



btw, saya la peminat tu,... slalu kacau malam2.. ok ngarut je @.@

mama aryan said...

zaman kanak2 mmg best..tp apa kaitan tajuk ngan citer nih???hahaha..hantam je la

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon pon camtu gak...dah besar2 camnie.. kekadang boleh plak teringat byk perkara yg penah berlaku masa kecik2 dulu... ingat setiap butiran yg berlaku...

Dezee said...

Tempat Dezee duduk sekarang racism dia agak tinggi.. ('-.- )

Yana Libra said...

aik? ape kena megena ngan tajuk entri..sorilah dah lama tak menjenguk sini..huhu~~

kay_are said...

kaitan ngan tajuk entri? macam aku nye care je.. =P same r.. umah aku je r yang melayu kat area tu.. yang lain cina ngan india je.. tapi ok r leh gak hidup.. huu

Sayidah Nafisah Ruslan said...

dulu saya pun ada sorang kawan cina.. suka ejek dia sebab dia seksi padahal cina memang pakai seluar pendek pun kan? hahaha

tapi dia tak pernah merajuk..still sudi kawan dengan saya. tapi sekarang dah tak jumpa dah..nama pun dah lupa..

~Cik Sweety~ said...

sweety mendapati ira tak tukar lagi url lama ke baru..huhuhuhu.. komen ne memang takde kene mengena ngan tajuk mahupun entry..ngeeee~

shar90 said...

kuatnye igatan... umr 4 tahun pon blh igat byk benda... hee xD

haz said...

rse mcm klakar kn bile ingt blik zamn kecik2 kita buat ape.. hihi

Edy Fee said...

perhhhh smp pindah.eheehhe rasa bersalah kew? haahahhaha
cari kat fb

Teenager Housemaid said...

dulu masa kanak-kanak saya punya rumah majoriti rumah rumah jiran memang melayu, tapi abangngah pulak tak bagi kawan dengan diorang.
sekarang ni memang majoriti jiran orang cina, tapi semuanya buat hal masing-masing..hoho

kiera'sakura said...

cite masa kecik kebanyakkannya sy x ingt huuu

Si Matatajam said...

Dasat gak bleh ingat lagi kenangan masa kecik tu..tapi tajuk mmg tak berkaitan la ngan isi entry hi hi..belasah ja la labu..