dewan rakyat

Thursday, September 6, 2012

First time..

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari tu entah siapa bagi aku suggestion suruh aku belajar drive.. boleh aku drive sendiri kan pergi mana-mana.. Aduhai.. Aku dah ada lah lesen memandu lah weyh.. Cuma kereta kat rumah ni ada satu.. Kalau aku pinjam ayah aku punya kereta maknanya,, mak dan ayah aku terpaksalah berkurung dalam rumah sebab dah tak ada transport lain.. Tak dapat aku bayangkan.. Hahahaha..

Paling jauh aku pernah drive ialah dari Kuantan- Shah Alam.. Dari Shah Alam- balik Perak.. Itupun terpaksa sebab ayah aku tak sihat masa amik kat Terengganu ditambah pulak mak aku mengantuk nak drive katanya padahal mak takut nak drive masa kat Karak.. Katanya berbukit-bukau so dia tak berani.. So, aku yang amatur lah kena drive.. Huh!!

Sepanjang ada lesen boleh bilang dengan jari berapa kali aku drive.. Ok, aku tipu.. Disebabkan projek tahun akhir haritu nak taknak aku pinjam kereta bawang ungu jugak kan.. Itupun dalam takut-takut sebab kereta orang weyh.. Yang pelik aku bawa sorang tak jadi apa tapi kalau tuan dia ada.. matilah ko tengah jalan kan kereta.. Ceittt..

Kali pertama aku drive selepas dapat lesen adalah selepas aku dapat real lesen yang tak ada P.. Lama tak?? Itupun sebab tergugat tengok bawang ungu drive padahal dia amik lesen lambat dari aku.. amatlah tidak patut aku diperkotak-katik kan.. walaupun aku tahu dulu-dulu orang panggil aku katik..

So, kami sewa kereta belakang hostel (first year) dan bawa geng lagi 2 orang.. Maknanya ada 4 orang dalam kereta tu.. Bajet pilih kereta kancil warna pink lagi menyerlah gitu.. Cam gini..

google
Masalah aku yang dapat dikesan ialah aku sangat susah nak masuk gear 1.. entah mengapa aku tak tahu.. Start dari belajar kereta lagi memang itulah salah aku.. Tapi, aku kuatkan semangat bawa jugak dorang jalan-jalan walaupun kereta banyak kali mati dan nyawa mereka dalam bahaya bila aku drive.. Hahaha..

Masa nak balik, second last traffic light kalau tak silap nak sampai uni aku, aku masuk gear tak lepas.. Masa tu lampu dah hijau .. Bayangkan perasaan korang macam mana.. Dahlah kereta menyerlah sungguh, kereta depan sekali pulak, lepas tu tak mahu jalan .. memang malu sampai rasa nak keluar tolak kereta tu.. Siap kawan-kawan aku dalam kereta tak supportive langsung yang buat kan aku rasa bertambah down.. Sampaikan lampu hijau-merah-hijau-merah balik.. Tak boleh jugak jalan..

Masa tu jugak banyak pulak kereta elok tersusun belakang kereta aku.. Memang bersabar lah.. Dengan kekuatan yang ada, last sekali, aku berjaya menjalankan kereta itu setelah stuck begitu lama.. Hampeh punya kereta.. Lepas daripada hari tu, kereta pink memang kena reject untuk aku sewa.. Walaupun hakikatnya salah sendiri.. ;P

Yang paling best ialah, tak ada siapapun hon aku.. Hahaha.. Boleh katakan sepanjang aku drive sekali dua je kena padahal kalau bawang ungu asyik kena hon walaupun tak berapa nak salah.. Fuhh, selamat..

Itu dulu punya cerita.. Sekarang ok dah..Tapi drive kereta bawang ungu jangan ada dia.. Ada je bawang ungu buat hal kereta tu.. Sabotaj aku kot..=)

Sebenarnya aku rindu bawang ungu.. Oh, my kak long!!


23 comments:

MizzTina said...

akak bw kete manual mmg failed.. pernah try bw, pastu masa lalu bonggol, blh mati.. fuhh, malu tahap cipan.. so skang, memandu kete auto je.. hahahaha

mama aryan said...

kalu citer pasal keta nih mcm2 bole citer,akak pun sama..hehe nanti bole buat entri pasal ni gak la kelakar2

nanieybarnieylurviey said...

pandai plak kete tu kan.. tau2 je bawang ungu ada ke x..

P/S: xfhm ngn sikap msia yg mcm xde perasaan buat kt binatang mcm tu. sigh**

slm kenal

outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
jujur dalam segala hal tidak akan mengubah duniamu menjadi buruk ,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

outbound Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
jujur dalam segala hal tidak akan mengubah duniamu menjadi buruk ,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Cik Nur said...

kikikikikiki...kesah dkt trafiklight tu mcm sama je dengan nur..hahahaha..lawak2...

http://cahayacita2.blogspot.com/2012/01/manual-atau-auto-pilihan-anda.html

Domu-kon said...

saya imagine atil punya situasi.. then ketawa..jahat tak..actually benda tu berlaku kat kawan kita..tapi kita ada dalam kete tu.. but luckily.. it was a white kancil.. not the bold pink..

cik Oren said...

oitt..ko xckp pon balik haritu ko yg drive..wa salute la!!haha

Chic Na said...

huhu.. pengalaman manis tu. so skrg dah jd drifter la ek. ;)

boni kacak said...

hahahahahha.. ni sangat ajaib ni.. awak tak terfikir ke kenapa tak ada orang hon awak langsung?? saya pulak yang pelik ni..hahaha

Zul De Alexis said...

haha...amboiii..sampai bertukar balik lampu tu..


gua dulu penah jd tapi wat cool selamat lah...bila kena kat akak gua..dia kelam kabut...terus mati kereta tengah2 jalan..hahaha

Azlan Strider said...

hahaha..memroti mula2 bawak kereta mesti best kan???hehehe..ade je cerita tersendiri..hehehe

Regards,
-Strider-

Telor Power said...

naik kereta sebelum panda (selepas injin dihidupkan) baca lah doa naik kenderaan....
Insyallah selamat dan senag.
gear 1 pun senang masuk punya keh keh keh

yoon da-hyun said...

haha ! same prob with me ~

Shahril Nasir said...

hahha..xsangka ranai jgk org malaysia yg masih sabar..hihihi...ke disbbkn mereka pon x perasan lampu dh hijau pastu merah pastu hijau blik??

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

moon hanya tau bawa kereta manual masa nak wat lesen kereta jerk....

skang ni kalo suruh bawa... mmg x gerak2 kot kereta tu..keh keh...

lagi suka bawa auto..tekan minyak n break jerkk...xyah susah..hehe

Dezee said...

Jangan panik je..kena konfiden but still dont over doing it. XD

Edy Fee said...

hehhe wah pink gle kete.
lpas ni bawak auto la.jeejeje

Detective Fiqa said...

err. saya takde lesen. tapi onthe way :D hahahaha

-meeSUPERGIRL- said...

kite baru je dpt p .. hehe

Zaza Ridzlan said...

zaza pun nti nak pi ambil lesen..kete n moto xpandai2 lagi..hukhuk

Hanamiko Sakura said...

hayaa~ serius jeles gila2 bila tengok kengkawan yang dah ada lesen kete ni xD nak juga!! tapi bajet tak cukup sudah.. semua tak nak support.. kena support sendiri nampaknya..

btw, dengar2 tahun ni 18 tahun last amik lesen ek.. lepas tu, kalau nak amik lesen kete kena umo 21 tahun... hayaaa~ 10000 kali jeles..

Yana Libra said...

hehe..mesti dah berpeluh2 semua kuar time tu~~~

lama betul stuck kat traffic light tu :p