dewan rakyat

Tuesday, August 7, 2012

solat kecik-kecik

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku tak ingat masa bila mak aku dah suruh aku solat.. Yang pasti aku nangis-nangis kena marah sebab tak dapat hafal bacaan dalam solat.. Percayalah tak ada siapa yang sanggup tahan kalau mak aku marah.. Tapi disebabkan mak marah aku lah jugak aku dapat hafal kan..

Kecik-kecik selalu ngelat nak solat.. Penah sekali aku buat-buat tidur masa Maghrib.. Fuhh, memang terlepas lah.. Mak aku kejut buat dekk jer..

Pernah jugak aku ngelat nak solat Isyak.. Siap boleh doa,

"Ya Allah, maafkan aku.. hari ni aku tak nak solat Isyak.. Esok aku solat."

Tapi dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan agama.. Sah-sah aku tak boleh ngelat selalu.. Lagipun makin lama makin bangga adalah sebab rata-rata kawan sekolah tak solat lagi.. Bila pergi sekolah cikgu tanya,

"Siapa solat subuh hari ni??"

Dengan bangga nya aku angkat tangan.. Berapa kerat je angkat.. Selalunya 3 orang.. Aku, kawan yang pernah aku cerita yang aku tak suka tuh dan seorang kawan yang sedang study di Mesir sekarang ni..

Lepas tu kalau pergi jalan-jalan memang kenalah solat jugak kan.. Bila berenti dekat R&R or surau or masjid mana-mana, semua puji-puji,

"Tengok budak tu, kecik-kecik dah solat." 

Mahu tak kembang semangkuk aku masa tuh.. Lagi berkobar-kobar aku solat kan..

Kalau petang-petang ada sekolah agama rakyat.. Masa Asar memang wajib berjemaah.. Kadang-kadang aku masuk surau lambat.. Orang dah mula solat pun.. Lepas tu tanya kawan yang tengah solat,

"Rakaat keberapa dah?"
"Rakaat kedua." Maintain je kawan aku jawab..

Tapi, kalau kawan aku tanya aku masa tengah solat.. Aku buat tak tahu je sebab dalam solat mana boleh cakap.. Lalalalala~~

Belum lagi lawan dengan kawan tengah-tengah solat berjemaah tuh siapa yang solat paling lambat.. Boleh pulak diri lama lawan siapa rukuk dulu sampaikan orang dah abis solat.. Tak pasal-pasal kena jerit dengan Ustaz,

"Tu kenapa berdiri lagi hah??"

Cepat-cepat duduk.. Entah hilang mana solat kami..

Ada satu masa ayah aku suruh solat.. Aku tengah syok tv.. So sebagai solution nya aku amik sejadah bentang tv... Rasa-rasa apa jadi lepas tu?? Kena marah lah dengan ayah aku kan..

Tapi, bila makin besar tak adalah aku macam tu.. Tahu sebab apa kena solat.. Tahu macam mana nak solat dengan betul.. Tahu pujian itu semua tak ada makna.. Bersyukur sangat-sangat sebab mak dan ayah aku sangat menitikberatkan soal solat aku.. Marah aku sungguh-sungguh bila tak solat.. Tegur aku sampai sekarang..

Cuma kadang-kadang sedih bila tengok sekeliling ada yang tak solat.. Aku bukan baik mana. Itu aku mengaku.. Bukan solat awal waktu pun. Tapi perasaan sedih tetap ada.. Kadang-kadang aku pikir kenapa aku selalu duduk dalam kalangan orang yang macam tuh?? Allah nak suruh aku buat sesuatu ke?? Bukan sekali dua tapi banyak kali.. Doa aku moga mereka berubah dan aku terus berubah jugak.. =)

19 comments:

~Sweet Honesty~ said...

solat tu tiang agama..ko tak solat, maknanya meruntuhkan agama sndiri.. yea daakk

Edy Fee said...

tme kecik solat macam main ikut2 je...
skrg dh ade tanggungjawab diri sndri.hehe
rindu gak zaman kanak2

Mishter Izwän said...

kalau ingat balik solat2 time kecik, rs mcm dah mempersendakan solat je kan. tp da bsar ni baru la tau. ape2 pun nice story

Chic Na said...

biasa la waktu kecik2 memang banyak main. bila dah besar & faham, baru rasa menyesal. :)

Cik Nur said...

bagus atil..!
atil berani bersuara..
nur pun xdelah bgus mana juga..
kecik2 dulu liat juga, tapi bila fikir2 smpai bilakan..?
terus berubah pelan2..

Shahril Nasir said...

nak membezakan org islam dgn org kafir atau syirik adalah dgn solat...

Domu-kon said...

sweet sangt cerita ini..hehehe... memang la kat keliling misz domu sama...xtau nak wat cmne.. nak marah anak orang.. so..doa je mereka berubah..ya dak..? jangn kita jadi mcm mereka sudah..nauzubillah..

kay_are said...

something pasal Islam yang kite blaja mase kecik2 dulu memang best kalau ingat2 balik kan. Kalau laki acara feveret ialah sape habis solat dulu -_- malu bile kenang balik.. huu

Wanieys said...

solat tu plg utama..nanti dh mati yg tu akan disoalkan dulu

Cendol said...

haha kelako !buleh plak doa mcm tu ye.same la cendol pn dulu buat2 tido kalo taknk solat.duluuuu cendol pn tak solat sgt.solat ikot sukati je bile rase nak..
haha teruk kan.bile dh tua2 ni baru le sedooo dirii huhh

Miss Fifi said...

solat tiang agama :)

Hans said...

doa2kan mereka semua berubah ke arah lebih baik
amin :-)

Lady Windsor said...

Kalau x silap, saya start solat penuh masa darjah 4..la ni cuba utk memenuhkan setiap waktu...tiang agama kan, kalau satu ranap atau senget, yg lain pun mungkin x akan berdiri tegak...nice entry dear!

P#eoniX said...

huhuhuhh!!!!!waktu kecik-kecik dulu suke memain gak...n'way,cume doakan yang terbaik ntok orang disekeliling kite...hehehhe...

Yana Libra said...

kita hanya boleh doakan untuk mereka berubah..kalau tahu caranya, tegurlah orang tu jugak~ :)

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

hihi..lucu hani..tp dila pun mcm tu jgk zman kcik..buat2 solat,pdhal xsolat pun..mmg nkal masa tu...huu...

shar90 said...

slumber je kawan yg solat tu jwb kan... hahahaa
nampak sgt... ekekee xP

Sayidah Nafisah Ruslan said...

memang banyak cara kita nak ngelat masa kecik2..
tapi bila dah besar memang takde alasan. tapi agak susah nak solat kalau time keluar. nak cari surau selalu tak jumpa.. ish2..

Mr.Clive said...

ni namanya da matang...ekekeek :)