dewan rakyat

Wednesday, August 15, 2012

"Nak rotilah arini"

Bismillahirrahmanirrahim....

"Macam mana nak tahu esok puasa ke tidak?" kami tanya caterer yang uruskan makanan kami.. Dia orang Indon tapi dah lama menetap kat Mekah nun..

"Kalau dengar bunyi meriam malam nanti Jumaat lah kita puasa. Kalau tak ada, Jumaat depan kita puasa," selamba je dia jawab.

Dan malam nya, dengarlah bunyi meriam berdas-das menandakan esoknya puasa bersamaan ari Jumaat. Korang ari Sabtu kan..  So, aku rasa aku puasa lebih sehari dari korang nanti.. weeee~~

Hari pertama
Disebabkan cuaca yang panas lebih dari Malaysia ni memang rasa dugaan sungguh.. Aku rasa tulah balasan sebab aku suka ngomel panas-panas masa duduk Terengganu.. Sekarang tobat tak ngomel dah.. Jadi, mang dahaga sangat-sangat.. Elok pulak bilik hotel kami betul-betul atas kedai makan yang jual ayam goreng.. Petang tuh dia goreng naik bau sampai bilik.. Aku macam bebudak cakap dekat mak dan kakak..

"Balik terawih malam karang Atil nak beli ayam goreng kat bawah."

Kami berbuka puasa dekat Masjidil Haram.. Ramai orang sedekah.. Tapi aritu aku dapat kurma jer.. Tapi, penuh satu beg dengan kurma.. Bukak puasa pun tak pernah-pernah aku rasa kurma sedap sangat.. Air zam-zam jangan tanyalah berapa gelas aku minum kan.. Nak tunggu waktu berbuka tu pun sentiasa tengok jam.. Nampak sangat tak tahan.. Terasa diri keanak-anakan..

Nak dijadikan cerita balik terawih, lauk habis sebab dorang sediakan makanan lepas Maghrib tapi bak kata mak aku,

"Kita amik pakej Ramadhan sebab nak rasa macam mana puasa kat sini."

So, nak tak nak kena beli jugak ayam goreng aku nak padahal masa balik aku pandang sebelah mata sebab terbayang lauk lain.. Lagipun ayam tu nafsu je mula-mula.. Tapi, mak aku cakap lagi,

"Tulah nak sangat ayam goreng.. Dapat jugak kan."

Hari kedua
Disebabkan hari pertama rasa lapar sangat sebab makan kurma jer (kami dah tinggal bekal kat caterer suruh bungkus lauk) .. Aku dan kakak aku tak tahan sangat lah.. Lagi-lagi terawih abis hampir pukul 11.30 malam.. So, aku cakap dekat kakak nak amik roti di pantry jadikan bekal.. Sibuk aku nak roti sangat.. Rasa-rasa apa jadi??

Hari tu kami bukak puasa dekat masjid banyak sungguh roti kami dapat.. Satu plastik penuh.. Tak ada dah kurma.. Adalah sebijik dua.. Pastu aku cakap mintak-mintak ada dapat air berwarna kat mak aku.. And then, datanglah orang arab ni bagi air teh kat aku.. Sedappppp...

Hasil dalam satu hari siap dapat cheese lagi


Selepas 2 hari benda aku nak makan dapat jer, kakak dan mak aku sibuk lah suruh aku wish mintak makanan lain.. Kak aku nak pizza lah.. Mak aku nak bandung lah.. Aku buat-buatlah mintak nak makan apa yang dorang nak cuma aku tambah tak nak makan nasi putih..

Dan esoknya, kami makan pizza mini, air bandung dan nasi hujan panas untuk berbuka puasa..

Cuma aku nak laksa tak dapat-dapat pun.. Keh2..

Yang pasti seronok puasa kat Mekah.. Cuma tak biasa mula-mula nya.. Dan lagi setiap kali buka puasa dan imsak dengarlah das tembakan meriam.. Doooommmmm. Aku nampak dalam tv memang dorang pakai meriam (^.^)

Kesimpulan cerita ni ialah, jaga-jagalah percakapan kita kat sana takut-takut termakbul kan.. Benda baik tak apa jangan tak baik sudah.. Aku termarah lalat.. Dan tak pernah-pernah seumur hidup aku pergi mintak maaf kat lalat siap buat bersembang lagi.. Takut punya pasal..

Mintak hujan tak ada pun.. Tapi dapat tengok awan tebal kat sana pun cukup gembira sebab awan sangat rare dekat sana kan.. =)

Entri ni khas untuk Cik Ai sebab dia yang request aku cerita lagi.. Aku bukan taknak citer tapi takut korang bosan dengar citer sama jer.. Untuk cik Ai konon-konon hadiah untuk dia sebab aku dah melalak kat komen wish besday dia aritu tapi dia tak dengar sebab aku aku buat mute takut cik Ai nightmare tidur malam..Keh2.. Sedap tak saya nyanyi dalam banyak bahasa.. Hahaha.. Jangan korang percaya aku nyanyi sudah.. 




17 comments:

jihah jimur said...

moga2 saya berpeluang juga dijemput ke tempatNya ^^

mama aryan said...

seronok dpt pegi sana..kakak akak tak posa 2 hari kat sana sbb x tahan panas..

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

seronok jugak bila baca cerita awak nie... Bila la giliran saya untuk sampai kesana?

elyna mirsada said...

hrp sy pn dpt g sna..

wafiy suzly said...

bestnye dpt puasa kat sana..

Edy Fee said...

wah bestnye...tunggu chance

Cendol said...

jelesss membce cerite kamu!!ha kamu ni ha ade ke mintak laksa pulak!!haha
eh roti tu nampak sedap! cuaca kat sne mmg panas kan..mak ayh cendol pn pegi taun lps mase tyme panas jgk.diorang ckp Panas gileee!!!haha

Hanamiko Sakura said...

sekali sebut terus dapat.. hehe,

Rara Nasiha said...

Teringin nak ke sana jugak. tapi tak tau bila. :)

Chic Na said...

wahh bestnya. wish je dapat eh. tapi risau jgk ye terlepas cakap benda2 tak elok. huhu..

Cik Nur said...

kan, ape saja yg kita cakap, akan termakbulkan... :)

Hans said...

bertuahnya dapat berpuasa di sana

Mishter Izwän said...

seronok jugak kan puasa di tempat orang. ada jugak kelainan dia, yg best bunyi meriam time nk bukak puasa tuh :)

Riswin Zahari said...

im jeles.huhu =P

Detective Fiqa said...

wahhh bestnyerr. hmm untunglahh akak huhuhu sy entah bilee huhuh

Mr.Clive said...

cerita cik aini besttt!!! :D

kay_are said...

waahh.. sume makanan ko mintak, kebanyakan ye dapat eh? memang spesel tempat tu.. bagus2.. memang bertuah dapat jejak kaki kat sane..