dewan rakyat

Friday, August 17, 2012

cerita raya..

Bismillahirrahmanirrahim..

Malam ni malam ke-28.. Nak dekat dah raya makna nya makin hampir Ramadhan nak tinggalkan kita.. Gembira nak raya tapi sedih nak ucap tata pada Ramadhan.. Masihkah ada Ramadhan untuk kita lagi?? Macam citer masihkan ada Ramadhan pulak.. ada tengok?? Cerita sedih tapi ada pengajaran.. Dan comel jer dengar orang cakak ganu.. Tiba-tiba rindu ganu.. ekekeke..



Bila nak dekat raya maknanya kakak-kakak dan abang dah nak balik.. Kak aku semalam siap send mesej suruh beli nasi ayam Mat Noor (yang popular kat sini) untuk berbuka.. Kalau rajin aku beli.. Aku malas nak drive pergi bazar.. Takpun ajak ayah aku pergi jer.. Asalkan dia belanja KFC yang baru bukak tu.. (weyh, sini ada KFC dah)

Bila nak dekat raya jugak mulalah banyak drama raya kat tv.. Aku?? Layan lah jugak kalau dah duduk rumah.. Lagi-lagi malam kan.. kalau pergi beraya tak adalah.. Antara drama dan filem korang layan yang mana?? Aku suka drama sebab itu yang jarang dapat tengok.. Filem?? Download mana-mana.. Lalalala~~

Trend drama raya:

Cerita sedih
Cerita anak tak dapat balik kampung nak beraya..
Tak ada duit nak raya

Cerita lawak
Cerita orang yang cari cara nak balik raya..
Telatah orang nak beraya

Itu jer selalu drama kat tv.. Cuma jalan cerita berbeza, motif cerita yang sama.. Tak ada apa berubah.. Aku suka yang cerita lawak jer sebab cerita sedih aku dapat agak ending dan lagi-lagi tak suka cerita sedih..

Drama raya yang paling aku ingat cerita Rusdi Ramli jadi pemandu bas cari cara nak bali beraya.. Pernah korang tengok tak?? Yang mana dia tak dapat beli tiket nak balik lepas tu macam-macam cara dia buat.. Siap nak bawak bas balik kampung lagi.. Dan kampung dia dekat.... Perak.. heee~~~

Sampaikan berebut dengan Indon nak tumpang pakcik ni tapi Indon tu nak pergi Keramat.. Dan apa jadi?? Pakcik tu drive sampai Segamat.. Berapa jauh dia nak patah balik tu?? Purse dia kena curik.. Kena tangkap sebab orang ingat dia tak puasa.. Macam-macam lagi dia kena.. lastly, dapat jugak balik beraya tumpang polis.. Tapi........ Benda lain yang jadi.. Siapa tengok sambung lah sendiri.. Siapa yang tak tahu lepas raya aku sambung kot.. Hahaha..

Siapa-siapa nak datang raya rumah aku dipersilakan.. Rumah aku di Slim River (nama omputih tempat aku kan).. Siapa dah sampai pekan nya cari Petronas lepas tu carilah belakang Petronas tuh.. kalau-kalau jumpa rumah ada nama seakan-akan nama aku.. Itulah rumah aku.. Rumah aku ada nama.. nama aku lagi yea.. Sila jangan jeles.. Itu hadiah untuk anak yang paling comel dalam keluarga.. Ahaks!!

Mizz Tina, rumah akak jauh sangat sampai Johor nun.. Nak tawaf satu Perak pun tak lepas.. ;P

Siapa-siapa yang ajak aku datang rumah tu jugak.. Suatu hari nanti kita ketemu yea.. Cewahhh..


11 comments:

Liselle MonCherie said...

Cerita raya....lawak+sedih+drama= itulah reality XD
Sekejapnye puasa!!!! Sedih huhuhu

shar90 said...

set... lepas raye smbung citer tu kay... hahaa xP

Cendol said...

ha!!ha!!tu cerite tajuk 'Abang mak panggil balik!' kan kan??ye tak??rasenye ade tengok cite tu tp tak ingt ah nk smbung.hehehe
atil drop ur number kat kotak komen cendol.cendol tak publish punye.nanti cendol msg kamu.oke oke oke???oke tak!???

MizzTina said...

hehe..siap jd tukang cerita kt cni.. =)


alerrr dik, johor bkn jauh mana pun..eh,akak pernah smpi perak.. ipoh, tanjung malim, pangkor, lumut, kg.gajah, hutan melintang.. slim river?? xtau la dh smpi ke blm

Nurulee said...

Raya je tak sah kalau takde drama sedih2. haihh T___T

anamizu kaito said...

tu je la cite Melayu yg ade market.
kalo buat tema lain x tahu lah
plk jd cane..


cik ana x suke sgt tgk cite melayu.
dah bleh agak jln cite die =P






slm lebaran,
cik ana

Dezee said...

Cerita raya sama mcm cerita hantu setiap malam jumaat juga..Selamat hari raya XD

Detective Fiqa said...

hahaha normallah tuu. hehe
btw selamat hari raye :D hehehe

Mr.Clive said...

memori memori memori! indah pahit manis best xbest semua ado!hehehe

anyway cik hani, selamat hari rayaaaaa!!!!!

Cik Nur said...

dalam sejarah raya tahun ni, cik nur xsempat tgk tv..hebat tak..?
mmg super duper bzzzz..huhuhuh

kay_are said...

lambat aku bace entri ni, kalau tak tau dah umah ko katne =__=

ending die, sampai umah tengok umah kosong.. rupenye.. mak die dah g kl sebab tau anak die tak dapat cuti raye

bangga aku slim dah ade kfc.. pasni leh r ko blanje aku kan? =P