dewan rakyat

Saturday, August 11, 2012

aduh, sakitnya!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam dunia ni siapa yang tak pernah sakit.. Korang pun mesti pernah sakit.. Tak kiralah sakit besar-besaran mahupun kecil-kecilan.. Ada ke macam tu?? Tapi kalau sakit mesti banyak mengeluh kan.. Rasa terbeban sangat.. nak buat kerja malas.. Siapa yang suka sakit??

Antara sakit kecil-kecilan aku dapat.

Sakit perut
Memang biasa.. kawan-kawan aku pun tahu.. Lagipun aku ni memang dah dicop muka tandas pun.. Disebabkan aku ni kuat makan kecuali bulan puasa dan pergi tempat baru (masa ni kurang makan) so aku ni sangat biasa mengalami gejala sakit perut.. Sebab tu ubat sakit perut sekotak aku beli.. Preparation.. Lagipun nabi sendiri cakap perut adalah bermula segala penyakit.. Cuma aku makan jugak semua benda.. Lagi-lagi aku jugak tukang penghabis makanan kalau tak habis.. Aishhh..

Sakit mata
Mungkin aku ni penghidap resdung yang teruk (mujur muka aku selamat) atau sebab susur-galur keturunan minang berpantang makan daging, aku sangat senang kena sakit mata.. Salah makan sikit mata merah-merah.. Bukan macam sakit mata biasa yang taik mata penuh tu.. Tidak sama sekali.. Sampai doktor pening kepala nak check mata bila aku kata,

"Mata saya gatal je doktor tapi bukan macam sakit mata." (macam-macam test aku kena ;P)

So, ubat mata pun sentiasa ada bekalan.. Memang keturunan kot.. Mak aku pun sama dan lagi kronik.. Kakak sulung pun penah kena operate sebab mata..

Sakit gatal
Ini memang penyakit dari kecik.. Maybe kecik-kecik sebab main tanah tapi sampai besar pun kena memang hangin rasanya.. Bila dah besar sakit gatal dia lain sikit.. Merah-merah satu badan.. Mula-mula nampak macam gigit nyamuk lama-lama membesar merebak satu badan dan selalunya muka aku selamat.. Fuhhhh...

Tapi inilah penyakit yang paling aku tak tahan.. Kalau sakit lain aku tahan tak makan ubat, jumpa doktor.. Kalau sakit gatal ni memang cepat-cepat aku pergi klinik.. Sakit dia macam lemah satu badan weyh.. Tarik segala energy aku.. Masa Form 3 aku kena dan mencatatkan rekod aku balik rumah masa duduk hostel.. Ponteng sekolah sebab tak tahan sangat dan tak pasal-pasal aku kena inject kat bontot.. Adoi..

Masa U pun kena jugak.. masa nilah aku tak tahan sangat so bergegas pergi pusat kesihatan u sorang-sorang tinggalkan kawan aku sebelum pergi kelas.. Terpinga-pinga dia kena tinggal.. Dan malam tu aku tak boleh bangun dari katil bertemankan ubat bersalut satu badan.

Sakit tekak
Ini taklah selalu sangat.. Tapi lagi common dari selsema.. Sebab aku kuat minum air ais.. Dan dapatlah aku penyakit ni.. Aku paling ingat peristiwa aku sakit tekak masa sekolah.. Masa tu ada Malam Aspuri (untuk perempuan jer) kot yang ada pertandingan drama.. So, aku masuk.. Taklah jadi watak utama tapi watak yang menceriakan suasana.. selalu sangat aku dapat watak tukang buat lawak.. Aiyooo..

Dengan suara tak ada, mikrofon tak ada.. Terjerit-jerit aku bercakap dengan suara serak-serak kering.. Nak bagi satu hostel tu dengar lah kononnya.. Dahlah aku tukang delay waktu untuk heroin salin baju memang perit lah.. habis drama tu aku tanya kawan-kawan yang tengok,

"Ok, tak suara kak Atil tadi? Sakit tekak nak cakap. Mesti serak kan?"
"Ok jer dengar. Kami ingatkan akak buat-buat suara macam tuh. Lagilah kami gelak."

Banyaklah korang aku buat-buat yea!!

Aku tak lah sakit sepanjang tahun.. Sakit perut itu yea.. Tapi yang lain setahun sekali macam tuh t.. Lagipun sakit ni kafarah dosa kita.. So, terima jelah walaupun perit.. (^.^)

Kadang-kadang aku jadi penasihat kengkawan aku kalau diaorang dapat penyakit sama macam aku sebab aku jer yang expert kan.. keh..keh..

kalau korang sakit apa paling common??

*kenapa aku tak boleh bukak blog cik sweety ei??
**baru beli produk muka yang baru.. kalau tak hilang jugak memang bila dah kaya-raya aku pergi new york skin solution tuh.. Berangan!!

15 comments:

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

ouh..mmg xsuka klu sakit..huhu..dila gastrik n resdung..so mmg puasa sakit prut n mkn tlur skit dh mula naik biji2 gtal resdung...nsib kt muka xde pape..hii

ouh ye,dila g umrah 13/8...:)

sUke-sUki :D said...

alhamdullh..arini sihat2 saja.. =)

Domu-kon said...

samalah macam kamu atil..cuma kita parah sikit.. bab resdung, selesama tu wajib...aiggoo... hehehe

Chic Na said...

macam2 sakit dah kena. ada yg sakit sgt2 & yg sakit sikit2. huhu..

cik sweety tutup blog utk sementara waktu. ;)

elyna mirsada said...

mga cpt sembuh.....

Cik Nur said...

nur pun ada sakit2 jugak..huhuhuh..

cik sweety bercuti, nanti lepas rasa dia kembali... rindukan..!

Yana Libra said...

banyaknya penyakit..sabarlah ye~ :)

Edy Fee said...

edy baru baik demam...but tekak still sakit lg ni.huhuuh

Cik Aini said...

biasalah Atil oii..
nm pun sakit kan..sakit sngaja cari pun ada gak kan,hehehe

sweety berehat smp raya..nti lps raya br di kembali hokeyy..jgn rindu2 tau.haha :)

Mishter Izwän said...

Kalau sya tak penah sakit teruk2, sakit bese2 jerk demam macam tu lah. kadg2 semput :)

Shahril Nasir said...

dlm bnyak2 tu saya ada 1 jer...sakit mata..allergic dri kecil..hehehe

shar90 said...

huhuu... list sakit... sye plak sakit kepala je... magrain... hahaa xD

kay_are said...

paling tak suke bile start selsema.. time tu r pastu ngan sakit tekak datang, batuk datang.. last2 demam.. memang combo betul.. T__T

Cendol said...

cendol pn jarang2 sakit2.jrg demam.sakit perot senggugut yg plg terseksa rsenye.hadoihh..
belog cik sweety under construction.hihi

Mr.Clive said...

sakit apa paling common?

mmm...
sakit hati?ekekekeke :P