dewan rakyat

Monday, July 30, 2012

Dalam apa??

Bismillahirrahmanirrahim..

Daripada feedback yang aku dapat ada yang suruh aku cerita semua kan.. Hmmm,, boleh.. Tapi tak adalah hari-hari kan.. Nanti jemu pulak.. Lepas tu permintaan yang banyak cerita pelik.. Aku dah agak dah.. Nak diikutkan tak ada apa yang pelik pun.. Aku memang suka buat gempak kan.. Sebab aku tahu kalau orang pergi umrah balik-balik mesti tanya,

"Tak ada apa-apa jadi ke??"

Ish2.. Tak baik taw.. Ahaks!!

Kalau orang pergi Makkah terutamanya, dalam hati ataupun hajat yang hendak sangat mesti solat dalam hijir Ismail sebab dikatakan hijir Ismail adalah sebahagian kaabah.. Siapa yang taknak.. Dan yang paling orang nak sangat ofcourse kucup Hajarul Aswad.. Tapi.... Dua-dua tempat ni bukan senang dapat weyh.. Hijir Ismail maybe ok sikit tapi kalau nak kucup Hajarul Aswad tu.. Aduhai... Susah sangat..

Hijir Ismail (bukan waktu puncak)

Bucu kiri ialah Hajarul Aswad (bukan waktu puncak)

Peringatan::

Kalau nak pegang kaabah ke, kucup Hajaraul Aswad ker, janganlah masa nak buat umrah atau bahasa mudah dalam ihram.. Sebab ada wangi-wangian.. Nak buat semua benda tu masa tawaf sunat ok lah.. =)

Hari tu nak diikutkan kami nak buat umrah sekali lagi.. Tapi ayah aku tak sihat.. Macam mana nak pergi Miqat kalau mahram tak ada.. Jadi peluang inilah yang ditunggu-tunggu oleh aku dan kakak nak buat tawaf sunat.. Walaupun dah beberapa hari kat Mekah tapi kami tak pernah sentuh lagi kaabah apatah lagi nak solat dalam hijir Ismail tu..

Suhu tinggi sangat.. Lebih 40 celcius.. Aku ni dahlah puteri lilin.. Memang waktu subuh dengan nak maghrib jelah kalau nak tawaf.. Masa ni bulan puasa kalau buat dekat maghrib nak berbuka pulak, so kami buat lepas subuh.. Aku pulak terbatal wudhuk.. Aku suruh kak aku buat tawaf dulu.. Nanti aku buat sensorang.. Lagipun lagi senang buat seorang daripada berteman sebab suka hati kita berapa lama pun kan.. kan.. Jangan kabo kak aku yea.. Lalalalalaa~~

Bulan Ramadhan lagi ramai orang.. Tak kiralah masa bila pun ada saja orang tawaf.. Aku rasa tempat yang sentiasa hidup dalam dunia ialah Masjidil Haram.. Tak pernah sunyi.. Masa aku buat tawaf tu lepas Subuh cuma aku tunggu lama sikit lah.. Aim memang nak kucup Hajarul Aswad dan solat dalam Hijir Ismail kan.. Aku ikut saranan mak aku solat sunat dulu..

Peringatan lagi::

Dalam doa korang tu kena betul-betul specific.. Kalau nak kucup kata kucup jangan kata,

"Kalau dapat sentuh pun tak apa."

Nanti korang dapat sentuh jelah.. True story.. Itu kisah ayah aku... Sila nyata dengan jelas doa korang.. Aku doa nak solat dalam hijir Ismail, kucup Hajarul Aswad dan pegang Kaabah..

Yup, dalam tawaf ke-4 aku dapat masuk Hijir Ismail walaupun mak aku kata selalunya lepas habis tawaf baru boleh dapat.. Dah dapat masuk aku hampir pulak dengan pancur emas.. Cuma bila nak solat macam tak ada ruang.. Entah macam mana ada seorang lelaki ni toleh belakang tanya aku,

"Solah??"

Mengangguk laju aku.. Dia bagi ruang kat aku.. Memang selesa aku solat.. Air mata memang tak dapat tahan lah weyh..

Peringatan lagi::

Nak doa dalam Hijir Ismail seboleh-bolehnya dalam solat masa sujud sebab takut korang kena tolak bagai, rempuh lagi.. Kalau dalam solat selamat sikit..

Aku keluar dari Hijir Ismail nak pegang kaabah.. Bila dah dapat pegang tiba-tiba datang beberapa orang perempuan Indon tanya aku,,,

Salah satu cara bagi entry aku tak panjang..(^.^)

19 comments:

~Sweet Honesty~ said...

wahhh..seronok kan sana.. bila la nak dapat ke tanah suci tu..

sambung crita tu eeii..

Cik Nur said...

tengah syok2 baca tiba2 bersmbung...aduhaiii atil..!

saje tau..!

mama aryan said...

ala..sambung lak tgh syok2 baca terencat akak..hehe,cepat sambung ye,x dpt pg lg dpt baca pun jd la

Domu-kon said...

mesti dia tanya... anak nie single ke?hehehe

Hanamiko Sakura said...

urm.. betul3.. kalau buat umrah time pose memang banyak mencabar.. walaupun tak pernah ke tanah suci.. ibu saya selalu cerita pengalamannya dekat sana.. ^_^



sambung tau kak hani :D

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

btul..klu nk cium dan pgang kaabah,mmg kna doa btul2.. kwn kite g hr tu cite..:) pstu slalu kna ckp sjuk2...sbb nnti angin dtg sepoi2 walaupun masa tu pnas..jrdan ni dh 40 lbih celcius..mekah 55 rasanya tgk suhu smlm..pnas..huhu...dila insyaAllah g 10 mlm terakhir puasa dan ry sana..lg rmai..risau jgk ni..smoga dipermudahkn..huhu..cite hani bersambung tgh dila syok2 baca ni..hihi

reenapple said...

wahhh.. aku kagum tahu!!!

Masya said...

assalamualaikum..
tekun baca hadoilah.. ade sambungan lah pulak huhuhuhuhu....

bertuahnya diberi peluang mengerjakan umrah, harap satu hari nnt pun dapat peluang juga..

mirmashi94 said...

aik? citer tak habis? alaaa. hehe. untungnya. x sabar nak pegi makkah. orang selalu kata kalau dah pegi mekkah. memang akan rindu sana. insyaAllah nati ada rezeki. hehe.

MizzTina said...

sambung lagi.. teruja lak baca..

Yumida said...

alhamdulillah..sis dpt menyempurnakan ibadah ni di usia muda..blh dijdkan contoh teladan utk kami..suspens je citer sis..tggu next entry

kay_are said...

ok2.. sume peringatan ko tu akan aku ingat sampai bile2.. kire nye sebaik je kite sampai sane.. paling penting sume kne diniatkan dengan jelas r? owh macam tu.. tapi.. yang ko nak wat suspen ni nape? -__-

dEdEQ dE wIshEs said...

TANYE APE TANYE APE .. HEHEHE .. TGAH KHUSYUK2 BACE DE PLAK YG SEKERAT .. HAHAHA ..

WAAA .. BESTNYE .. NAK PEGI GAK .. BILE LA ADE REZEKI NI ..

Chic Na said...

seronoknya baca pengalaman buat umrah. teringin nak pegi. Insyaallah. cepat ye sambung. excited ni. :)

Cendol said...

wee eksited plak rasenye.harap2 la dpt smpe sne jugak!!!!!!!!

Cik Aini said...

sonoknya..
tingin nk pergi jugak..
insyaallah kalo ada rezeki..untung lah Atil ni dh smp ke sana =p

-meeSUPERGIRL- said...

laju angguk , air mata pon laju kan? sebak kat situ ..

محمد شهريل القنيطري said...

alhamdulillah bahagianye dengar kisah dia....bgoz lah dah dpt pergi sana..moga hidop lepas ni lebih dirahmati olehNYA...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

SERONOK RASANYA BILA BACA ENTRY NIE... MOON CUBA MEMBAYANGKAN MOON BERADA DI TEMPAT KAMU...