dewan rakyat

Thursday, May 3, 2012

Kulat yang bukan untuk dimakan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Untuk memulakan entri yang aku rasa penuh gambar ni aku nak ucapkan banyak-banyak terima kasih  untuk Liselle yang mention nama aku dua kali dalam entri beliau.. Bukan itu saja, hari ni pulak siap buat video lagi dan aku boleh dengar Liselle sebut "kak Hani".. aku rasa aku lah hani tu kan..  keh2... sampaikan safi rania cakap,

"Dah bapa banyak kali dengar tu atil."

Tengok betapa excited nya aku.. Bukan apa, beberapa hari yang sangat serabut, tak terurus membuatkan aku macam tak tentu arah sampai rasa nak demam dengan cuaca yang panas di bumi terengganu terchenta ni.. So, video tu membuatkan aku  macam terharu dan happy.. Lagi-lagi hari ni lah baru boleh online lama sikit kot.. Memang tq very very much lah.. =)

Kepada hanamiko sakura juga tima kasih berusaha senaraikan nama aku dalam entri blog beliau.. Baru hari ni dapat aku ucap tq betul2 walaupun dah nak dekat seminggu berlalu.. Tq ei.. =)

Memulakan cerita bulan Mei yang ku rasa akan penuh pancaroba disebabkan bulan terakhir insyallah aku habiskan kuliah yang ada sebelum merangkak bulan Jun yang penuh dengan exam.. Mei yang akan ada banyak test, tesis yang kena submit, final presentation, assignment dan tak tahu lah apa lagi nak jadi kan..

Minggu pertama yang kelam-kabut tapi dimulai dengan trip ke TASIK KENYIR lagi.. Masuk kali ni dah 3 kali aku pergi tasik kenyir tahun ni atas sebab berbeza..


  1. Memenuhi wishlist aku untuk naik .............. (fill in the blank sendiri.. keh2)
  2. Percutian cruise konon-kononnya..
  3. Dan last sekali untukkkkkkkkkkkkkkk..................


Mencari di manakah engkau fungi, fungus, kulat atau nama lagi best CENDAWAN.. Aku sanggup tundakan test france aku sebab pergi trip ni.. Bukan trip saja-saja yea tapi trip memang untuk subjek aku amik MYCOLOGY... Bila tarikh aku pergi?? Jatuh kedebuk waktu cuti Hari Pekerja 1 Mei.. Fuhhhhh...

Mycology is study of fungi.. Itu jelah aku boleh cakap.. Yang lain cari sendiri.. Jangan malas.. So, tak payah citer panjang nah gambar yang aku snap.. Sikit jer aku tak letak banyak.. Kalau lambat loading jugak sorry bebanyak..










Fungi ni yang amik kecik jer sebenarnya.. Lecturer aku tanya,

"Kamu pernah nampak tak kulat-kulat yang jumpa sebelum ni?"

Aku dengan confident jawab,

"Tak pernah sebab tak pernah cari." Adoi!!


Tapi banyak lagi kulat yang ada.. Ada dalam 40 untuk satu pulau yang kecik.. Itu pun semua dah tak larat nak daki, turun, lalu semak hutan tu.. Basah-kuyup aku dengan peluh sendiri... Aishhhhh..





27 comments:

kiwi_sengal said...

waaa cari sendiri ke fungi neh>> ttbe kagum dengan kamu :D

Cik Nur said...

ada yang boleh di mkn tu mmg sedap..tapi jgn makan sebarangan..takut bracun..

Mr.Clive said...

hoho...bile da berapa kali kene mention tu,femes letewww...kah3...anyway,aku suka kulat...cantik dohh!hahah XD nicee kan? :P

Liselle MonCherie said...

Fungus! There are also beautiful and poisonous huhuhu.
Pergi pulau tgok fungus?Mesti best sbb adventure!
Kak Hani la tu! No doubt about it~ hehehe,sorry sbb rakam pun pakai phone camera
lighting pun gelap...nervous! Hohoho kononnya mencetuskn suasana misteri mwehehe :D.I love you <3!

Cik Aini Lavender's said...

haha..jwpan paling jujur dgn lecturer =p

ai suka mkn cndawan tp yg biasa tgk tu la..yg pelik2 tu cr nahas la jwbnya kalo mkn kn.hehe

Yana Libra said...

geli la ngan kulat2 ni..huhu~~ :p

yana halim said...

kulat adalah unik. akak suka tengok mcm2 jenis kulat. kulat sisir yg dekat pokok getah mati adalah sedap dibuat masak lemak cili padi...

Domu-kon said...

wAh syokkknya... misz domu jejak tasik kenyir pun xpernah..aigooo...

kulat2 tu cantik.. boleh jadi hiasan tak?hehehe

Hanamiko Sakura said...

sama2 kak Hani :)
mesti best teroka mencari fungi.. hehe

lisa said...

nama je kulat,tapi cantik ;D

Zaza Ridzlan said...

wow kulat, sedapnya =)

reenapple said...

errr... takpernah suka kulat.. kekekeke.

mirmashi94 said...

mesti best kan trip nie ? huhu . tasik kenyir ? dh pernah pegi sekali . tapi x pegi jungle trekking pun . huhu . x pernah perasan pulakk kulat2 tue ;D

SYIRA RAHIM said...

lawa pulak kulat tu. kehkehkeh :P

Nafisah Ruslan said...

kulat ni merbahaya x ek?

teha said...

tak suka kulat.. hahaha !

kay_are said...

ade ke yang g mane2 cari kulat? aku rase takde so dengan ini aku pun nak cakap yang aku pun tak pernah jumpe sebab tak pernah rase nak cari.. =P

Yumida said...

kulat ade byk jenis kan...sunggoh berseni..tringat time dulu2 bt research psl rafflesia...mmg bez msk utan

Wafa Irdina said...

luar je cantik
tapi dalam penuh racun
hihi
betol kew x fakta ni..law slh sori..
sy bukan org sains..
huuu :D

Telor Power said...

wow best buat kajian didalam hutan tasek kenyir.???? aku suka tu

Telor Power said...

ada jumpa anto tak hahahaha....

El-Janna said...

huhuk.. adventurenya nak cr kulat je pon^^

Azlan Strider said...

kulat ade banyak jenis kan??hehehe..ni buat trip gi mana sampai jumpa kulat2 nie??hehehe

Regards,
-Strider-

~Sweet Honesty~ said...

eyhh?? cik sweety telepas entry ne kee?? alahaiii.. kulatt.. xreti nk makan..(^_^)

Haruno Hana 하나 said...

nampak best je study sal fungi ni.. siap boleh jungle trekking sbb nk cr benda alah ni.. hehe :D

Mr.Clive said...

hello prof!haha ....sibuk nampak?kehkehkehhh...bagus bagus...benda2 ilmiah ni...belajar selagi boleh belajar...hehe :D
and all the best Hani!

Teenager Housemaid said...

hahaha..
saya pun excited bila liselle sebut nama saya, and saya dok replay video tu..hehehe..;P

nak panggil kak hani ke kak atil ni? :D