dewan rakyat

Wednesday, May 23, 2012

Janji untuk berubah....

Bismillahirrahmanirrahim..

Manusia ni suka untuk berjanji.. Kadang-kadang janji benda yang belum tentu nak tunaikan,

"Aku janji tak kan mandi lambat lagi." (penipuan besar pernah aku buat)
" I janji takkan sakiti hati U lagi lepas ni," (ni penipuan besar dalam tv mahupun dimana saja)
"Esok, aku janji nak start jogging," (last sekali jogging atas tilam jer..)

Tapi, apa aku nak cakap ni bukan pasal janji yang biasa-biasa ataupun janji yang tak ada komitmen yang tinggi (aku tak reti nak describe ayat aku sebenarnya)... Ni janji untuk satu perubahan.. Perubahan yang lebih positif untuk masa depan diri sendiri dan negara.. ;p

Kita buat janji (aku guna kita yea) ni selalunya berjanji pada sesuatu.. Contoh, janji pada diri sendiri, janji pada Tuhan, janji pada orang...

Janji pada diri sendiri,

"Aku berjanji aku akan belajar sungguh-sungguh.. Tak mahu main-main dah."
"Aku janji kerja aku kena siapkan tanpa bertangguh,"
"Aku janji nak berubah menjadi lagi baik tahun ni dengan lebih banyak masa untuk mendekatkan diri pada Allah."

Itu antara contoh kita berjanji pada diri sendiri.. Janji untuk berubah untuk sesuatu lagi baik.. Selalunya memang lah nak berubah lagi baik kan.. Janji ni hanya kita yang tahu.. Ofcourse Allah pun tahu kan.. Kalau janji ni tak ditepati pun kita buat relaks jer.. Menyesal pun sorang-sorang jelah menyesal.. Aku selalunya dalam kategori ini..

Janji pada Tuhan,

Kita selalunya memohon pada Tuhan supaya menjadikan lebih baik atau guide kita supaya menjadi lebih baik.. Kadang-kadang kita menyesal dengan setiap dosa yang kita buat.. So, kita berjanji pada diri sendiri, pada Tuhan supaya tidak mengulangi kesilapan yang lalu.. Apa yang korang berjanji korang tahu lah kan.. Ini antara kita dan Tuhan.. Rasa-rasa janji ni macam mana?? Aku lah yang selalunya langgar janji aku buat..

Janji pada orang,

Kadang-kadang apabila kita mahu berubah kepada lebih positif kita pun buat janji lah pada orang lain.. Ni bukan janji biasa tapi janji perubahan besar.. Macam orang lain menjadi saksi janji kita supaya tidak ulang kesilapan yang sama,

"Mak, saya janji saya akan jadi anak baik dan tak lawan dah cakap mak lepas ni."
"Aku janji kat kau yang aku takkan buat dah benda-benda tak baik yang pernah aku buat dulu."

Janji ni dah lain sikit.. Sebab nya, orang lain dah jadi saksi janji kita.. Janji pada diri sendiri dan pada Tuhan hanya kita yang tahu.. Tapi bila kita dah berjanji depan orang lain bersaksikan mereka maka dengan tidak langsung tindak-tanduk kita diperhati... Kalau kita pegang pada janji tu baguslah.. Kalau tak macam mana??

Mungkin orang yang menerima janji mula pandang serong ataupun meluat dengan kita punya janji.. Mungkin orang yang menerima janji rasa sedih bila melihat kita yang bersungguh-sungguh nak berubah tapi hangat-hangat tahi ayam jer.. Mungkin mereka dah tolong kita untuk berubah tapi kita buat tak tahu jer.. Mungkin mereka rasa dia ni cakap lebih-lebih jer dulu tapi tak buat.. Banyak kemungkinan di situ..

Tak kisah lah kita berjanji berubah pada siapa-siapa pun.. Yang penting kita tunaikan sedaya mungkin.. Aku sendiri tak tertunai janji pada diri sendiri dan pada Allah tapi setakat ni aku tak pernah nak berjanji depan orang lain.. Sebab apa?? Sebab aku akan tunaikan janji aku dulu baru aku citer.. Sedangkan depan mak ayah pun aku tak janji lagi.. ;p

Aku tak tahu motif entri ni tapi aku harap ada sesuatu yang difahami di sini.. =)

*kawan aku accident kereta sampai terbalik.. mujur selamat dan minor injury jer..

19 comments:

Selendang Merah said...

terima kasih entri nie sgt bermakna byk benda yg sm leh dpt..:)

mirmashi94 said...

janji dengan manusia memang patut ditepati. hehe. kalau x ditepati, baik x yah berjanji terus. lol. haha

Afasz said...

betul..sakit hati betul kalau janji tk di tepati :D

Hanamiko Sakura said...

er.. dah macam citer 3 janji pulak..
hehe kidding..

yup! betul tu..
sebab tu takut juga kalau nak berjanji pada orang ni..
kalau berjanji pada diri sendiri memang hampeh.. hehe

Cik Nur said...

kita samalah atil, selalu gak terbabas bila benjanji dengan diri sendiri.

cik nur selalu janji nak tido awal, tapi xboleh..asyik lewat je..huhuh

esok pagi, bila bangun xcukup tido baru nyesal..huhuhu

Yana Libra said...

jangan berjanji kalau tak mampu..huhu~~


nasib baik kawan tu tak ape2..dulu kawan saya pun pernah accident sampai berpusing2 kereta..nasib baik cedera ringan je~~

C!k a!Syah YusoF said...

HaNi...i Know lahhhhh...
hehehehe

~Sweet Honesty~ said...

teringat janji pada diri bila baca entry ne..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

sy pun suka berjanji dgn diri sendiri...tp xterbuat...huhu...

Yumida said...

hope didiplin kan diri kita agar sntiasa menepati janji..tp klo janji ngn diri sndiri..dikira sbg azam kan.....n paling bahaya bila berjanji ngn org lain tp sukar utk dipenuhi...bahaya..hutang akhirat tu

Azlan Strider said...

sebab tu sy tak suka berjanji..hehe..takut tak dapat dipenuhi..hehehe

Regards,
-Strider-

محمد شهريل القنيطري said...

jnji??aduh cukup takut nk wat jnji sbb takut tak tepati...ermmm

Mr.Clive said...

sebab tu laaa sangat berhati hati dalam kata kata...

Cik Aini Lavender's said...

jom kita sama2 bjanji dgn diri sdiri tuk berubah ke arah yg lebih baik..

littledolphin said...

banyak janji saya kepada diri tak terlaksana.tapi janji kepada diri utk menjinak-jinakkan diri baking dah berjaya ! hehehe

tapi janji dengan orang ni takut la.takut tak kesampaian kan? ohh harus mengukur kemampuan diri dahulu sblm berjanji .

-H.S Wijaya-


p/s sorry lama tak singgah,agak busy membaking kebelakangan ni.hihihi xD Boleh tgk hasil kat blog saya yg akaun ini. :)

Yumida said...

janji tau...nanti dtg singgah lg kt blog sy...blh pulak janji camni kan...sila la dtg singgah lg :)

c'axoera ヅ said...

tu lah dia kan...kalau kena btg hidung sendiri baru dia tahu!

Liselle MonCherie said...

I don't like to make promises because I know I would break them...I never trusted promises coz the people that promised to me never granted their promises...

kay_are said...

janji kat Tuhan tu memang selalu gak aku langgar err.. yang sesama manusia pun ade gak kadang2.. @.@