dewan rakyat

Sunday, May 13, 2012

apii!!!! api!!! api!!!

Bismillahirrahmanirrahim..

Sebelum meneruskan citer berapi aku bak megi berapi tuh.. Aku sambung lah sikit entri aku dulu yea..  Rasa macam dah lambat nak sambung tapi aku sambung jugak menjawab pertanyaan yang bertanya kat ruangan komen tuh.. Sorry, kerajinan aku membalas komen semakin berkurangan.. Bukan malas tapi paham-paham jelah.. kebizian menyiapkan benda tertangguh semakin meningkat.. sila jangan jadi macam aku ;p

Aku tulis madamme. dan ada yang bertanya napa madamme bukan madam or apa madamme kan.. same jer maksud madam dgn madamme cuma madamme dalam france.. aku terbiasa tulis madamme so tertaip madamme.. (bapa banyak madamme da...hahaha)

Yang tanya aku kos apa tuh.. Hmmmm... Tunggu aku habis degree aku jawab,, keh2.. yang pasti mock meeting tu untuk subjek english yang wajib amik suma budak u aku.. untuk occupational purposes.. drama tu hanya selingan france sajer... heee~~

Dengan itu, tanggal 5 May aku buat test di rumah madamme france siap masak bersama beliau ayam masak kicap dengan sayur campur.. Madamme penah cakap siapa2 yang amik level 3 jer madamme akan jemput datang umah makan makan france.. tapi aku dengan safi rania?? Level 2 dapat pegi cuma no food france lah kan... aku jugak dapat merasa madamme belanja walaupun group aku kalah.. keh2.. (rumah madamme cantik woooo,, kemas lagi.. sangattttt kemassss!!)

Cerita api..


Pada suatu pagi yang hening, aku bangun sebelum subuh lagi menaip dengan khusyuk sambil merewang ke internet mencari bahan tulisan.. Sehingga berlalu waktu pagi tanpa ku sedari... Sehinggalah housemates aku bersiap nak keluar.. Iron baju, mandi.. Tapi aku static di depan laptop konon-konon khusyuk (padahal dok on9 sana-sini) ;p

Setelah aku lihat bilik mandi kosong.. Aku pun berusaha mengangkat diri aku sendiri, mencapai tuala biru di tingkap.. Sebab apa?? Rumah mula panas so, kena cepat-cepat menyejukkan badan.. (rumah kayu kan.. malam2 sejuk gilerrr,, hee~~)

Tengah syok-syok mandi tuh,, Dengar macam dari luar bilik air macam cakap pasal api.. Tapi aku rasa biasa-biasa je kot.. Tak dengar lagi diaorang menjerit panik pun.. So, aku kira tak ada apa yang berlaku.. aku meneruskan usaha mensental badan..

Beberapa saat kemudian,,

"Atillllllll!!!!!!!!!! Keluar!!! Api!!!," si cun jerit sambil ketuk bilik mandi bertalu-talu..

Aku pun capai tuala.. Selamat pakai kain.. Cepat-cepat bukak pintu.. Apalagi si cun amik air dalam baldi..

"Shoooohhhhh," siram air ke atas api yang makin marak tuh.. Menjulang tinggi lah jugak api tu.. Selamat ada alas besi kalau tak memang terbakar rumah tu sebab rumah kayu .. Selamat jugak tak ada minyak masak yang tertumpah... Kalau tak.... Tata kawan-kawan..

Tapiiii.. sebelum aku selidik punca kebakaran..

"Weyh, aku sambung mandi dulu yea.." Aku pun masuk bilik air balik... Hahaha..

*punca kebakaran sebab fius pe benda ntah tercabut.. selamat tak ada apa-apa.. kami tak cakap pun kat tuan rumah.. fuhhhh,,

aku tanya housemates,

"Kalau betul-betul marak macam mana? Korang selamat kan aku tak?"

Bawang ungu jawab,

"Kitaorang keluar dulu baru jerit nama ko atil suruh kuar..Hahaha,"

Hampeh punya kawan.. Dahlah bilik air dengan dapur satu tempat.. Sah-sah aku tak sempat lari..
Tapiiii,, si cun cakap,

"Takpe atil aku mestilh ketuk pintu suruh ko kuar dulu.."

Sejuk hati den.. Keh2.. =)

**teringat masa kecik-kecik main tali lagu ni,
'Rumah terbakar panggil bomba, bomba datang berlumba-lumba,,' (penah main tak??)

18 comments:

Cik Nur said...

anak kambing patah kaki, anak lembu pandai menari..!

smbungan lagu tu kan..?hihihi..

bahayalah, selamat sedar, kalau tak sedar...?

lepas ni kena hati2 ye hani.. :)

~Sweet Honesty~ said...

haha..penah nyanyi lagu nee.. tapi dh xingat sgt liriknya..(^_^)

Hanamiko Sakura said...

alhamdulillah.. tak ada apa2x yang berlaku.. risau diri ini kalau terjadi apa2x terhadap kak hani.. hehe

zera eira said...

alahai, dgn selamba nya ckp na sambung mandi. haha. naseb baik ta pape. :)

Elysa Sofia said...

Lisa pun pernah jadi cmni.Tapi kat rumah family lah.Masa tu pukul 4 pagi camtu,fius box utama tu litar pintas rasanya..Habis siling rumah hitam..Nasib baik ada jiran tolong masa tu :')

*Sambil cakap sambung mandi tu mesti rasa cuak kan..hehe :D

Cik FaRiZaM said...

alhamdulillah tkde pape...lepas ni hati hati :)

Mr.Clive said...

apa yang berlaku sgt nerve-wrecking,tapi gaya penceritaan sgt bersahaja...hahaha...hani...hani... XD

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

nasib xde pape..huhu..

kay_are said...

sebab taktau, tanye.. sekarang dah tau.. =P bangga r dapat masuk umah madamme tu? tak heran! umah terbakar? bahaye betul! nasib r ko ngan kengkawan selamat kan.. bagus2.. alhamdulillah =)

psst: aku nak repot kat tuan umah jap g.. =P

CekbOlat-bOlat said...

naseb kau selaMAT ..agaggaga,

mizzkechique said...

mujur xpape...

Domu-kon said...

oooiiitt..mak cik bahaya tu,. p gtau tuan rumah ler.. suruh check2..kamu tu anak dara..aiiggooo... <--- macam mak2 tak?heheh

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

uiii bahaya gak tu...

syukur alhamdulillah laa xde pape kan...

Yana Libra said...

takutnya..nasib baik xde pape~ :)

cha'e said...

nasib kau masih ada. ahaha. . .member kau kelakar derr

ciksukaberangan said...

aiyakkk~ nasib baik takdepape :) huhu. alhamdulillah ^^,

Aiskrim Cokolat said...

hahaha memang nasib tak marak api tu. panjang umur lagi ^^

shar90 said...

pergh... bahaye tu... ahahaa... nasib baik xde ape2 yg jd... ehehee xD