dewan rakyat

Monday, May 21, 2012

Ada yang pelik...

Bismillahirrahmanirrahim..

Malam ini adalah malam NISFU SYA'BAN (tutup nya buku amal)
Sebelum terlambat saya mau minta maaf sama semuanya saudara2ku & teman2 ku, mohon maaf ya kalau saya punya salah baik sengaja atau tidak :)
NABI MUHAMAD SAW b'sabda: barang siapa yg mengingatkn kedatangn bulan ini, HARAM API NERAKA bagi nya .

Hari Selasa ni bermula 1 Rejab, jadi esok malam (Isnin) adalah malam 1 Rejab. Imam Syafiie rahima...hullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, Allah SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab.

Jadi, esok malam, perbanyakkan doa mudah-mudahan Allah ampunkan dosa kita, memakbulkan doa kita pada malam 1 Rejab. Antara lain yang kita boleh lakukan dalam bulan Rejab ialah, banyakkan Istighfar, minta ampun daripada Allah SWT. Yang paling bagus sekali Istighfar disebut sebagai "Sayyidul Istighfar" bermula dari esok malam. Bulan Rejab dikenali sebagai bulan Istighfar. 



Ada nampak tak status ni kat facebook?? Hmmm... aku rasa status yang baik tapi aku rasa macam ada sesuatu yang pelik kat situ... Ada rasa tak??


Malam nisfu Sya'ban macam dinyatakan di atas macam malam terakhir bulan Sya'ban pulak.. kan..kan..kan..


Padahal hari ke-15 Sya'ban kan.. Mintak maaf kalau aku salah tafsir or tersilap info.. =)


Lagipun belum masuk bulan Sya'ban lagilah.. Lepas Rejab baru Sya'ban.. kan..kan..kan..kan.. (aku dah tengok kelendar untuk buktikan).. keh2

*tak sabar tunggu Ramadhan..

21 comments:

Mr.Clive said...

ramadhan tahun ni jatuh biler cik hani?hehe :)

aku HaniAsyira said...

at the end of july macam tuh mr.clive.. =)

~Sweet Honesty~ said...

tak sabar tunggu Ramadhan pula..(^_^)

Azlan Strider said...

bukan kat FB jer..kat bbm pun ade..sy mula2 percaya tapi bila pikir2 balik macam tak logik jer..hehehe..check calender balik br kompom yg belum time lg..hehehe

Regards,
-Strider-

shar90 said...

excited sngat tu... hehee
tp sye pon xsabar nk tunggu bulan puase.... hee xD

Cik Nur said...

A'ahkan..! belum rejab lagi, dah syaban..info salah ni atil..

bahaya pada meraka yg pecaya..

yupp.! mmg xsabar tau tuggu ramadhan, nur dah usha2 nak g masjid mana untuk terawih..hihihi

aku HaniAsyira said...

tulah sebab ada besar yg menanti ramadhan nanti.. tak sabar!!

HeNRieTTa JoSe said...

btl tu...esok 1 rejab....nisfu syaaban adalah 15 syaaban...dan syabaan adalah bln slpas rejab sebelum ramadhan....

Afasz said...

lg sebulan lebih je nak masuk ramadhan ....

salam ramadhan....moga ramadhan kali ni lebih baik dr sebelum.... eh dah siap wish :D

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

sama laa excited nak tggu ramadhan..

bukan kerana selepas tu nak raya.. tapi..sebab suka dengan kemeriahan manusia yg berduyun2 ke masjid/surau..

time ni laa kita nak tambahkan lagi pahala kita..

Elysa Sofia said...

banyak2kan ibadah..bukan selalu bulan macamni datang..tak sabar nak ramadan pastu raya..:D

❤~Emma Abduh~❤ said...

ok, part ramadhan 2 y bt mcm bez..hihi

محمد شهريل القنيطري said...

hahaha...biar btol ada org post camtu??dalca x jmpa lg..adoi,ni lah akibatnya percaya sesuatu bnda tnpa mengkaji dlu..tngk lah kalendar dlu sblm post..adoi..

kay_are said...

eh betul r! baru aku pasan pas ko bagitau.. rejab dulu baru syaaban.. pastu nisfu syaaban memang ari ke 15 pun.. perghh.. bahaye kalau ade yang percaye status palsu camni..

Papa Mifz said...

salam kenal...

tak lamo dah kan nak bulan puaso dah...:)

Cik Aini Lavender's said...

erm..x sabar tggu ramadhan pastu syawal..hahahaha

hrp2 ramadhan kali ni dpt wat byk amal ibadat :)

CekbOlat-bOlat said...

rindu ramadhan kan XD

Hanamiko Sakura said...

masing2x tak sabar nak menunggu bulan yang penuh mulia.. banyak kenangan memori terindah.. moga2x kita dipanjangkan usia agar dapat sampai ke bulan ramadhan :) amin~

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

ouh..xde plk kt fb kita...huhu...

Liselle MonCherie said...

Rajin betul nak bersya'ban,Rejab pun baru start hahaha XD

Anonymous said...

hadis riwayat siapa???????.....