dewan rakyat

Monday, April 23, 2012

Tanah yang tak seberapa..

Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam movie, drama tunjuk konflik keluarga berebut-rebut harta... Dalam kehidupan seharian pun ada saudara-mara yang tak abis-abis nak rebut harta yang ada.. Yang peliknya, ada yang dari kecik bukan main baik lagi... Mesra.. Tidur bersama.. Susah senang bersama.. Tapi bila dah besar, pasal harta gelap hati.. Kerana harta tak ada makna kau abang aku, kau kakak ku takpun kau adik aku... Aishhhh,,,

Ada apa dengan harta??

Boleh beli rumah besar..
Boleh beli barang banyak-banyak..
Boleh makan sedap-sedap..
Boleh beli ubat, suplemen banyak-banyak,
Boleh beli rawatan kecantikann..

Banyak lagi lah boleh beli dengan harta kan.. Belum lagi ada yang boleh beli isteri, suami dengan harta.. Tapi manusia lupa apa yang harta tak boleh beli,

Tak boleh beli kasih-sayang,
Tak boleh beli kesihatan,
Tak boleh beli keimanan..
Tak boleh beli ketenangan..

Kalau boleh beli perempuan ataupun laki, mahupun hati seseorang belum tentu dapat beli budinya..

Kalau beli rawatan mahal-mahal belum tentu sihatnya.. Apa guna sakit kalau berharta..

Yang pasti harta tak boleh beli keimanan seseorang melainkan hatinya dah gelap dengan harta...

Ada duit senang hidup.. Orang yang berduitlah asyik pikir macam manna nak tambah duit lagi.. Senang ke??

Bagi yang keluarga, saudara-mara, adik-beradik yang sakan berebut harta, tanah dan apa saja yang ada tu walaupun dah diberi secara adil pun nak berebut jugak.. Yang sanggup bergolok-gadai.. Berperang.. Bertengkar.. Putus saudara.. Aku nak tanya,,


Kalau mati nanti sebesar-besar tanah tu ke nak ditanam??

Tapi aku tak kata harta,duit tak penting tapi berebut-rebut.. Itu yang tak bagus.. Mana perginya air dicincang takkan putus?? Pantang sungguh aku keluarga bergaduh pasal harta..

Aku tahu siapa yang tak nak kaya?? Tapi tolong lah kaya dengan harta sendiri.. Jangan nak ambil hak orang lain.. Harta pun tak berkat lah...

Peringatan untuk diri sendiri supaya tak alpa suatu hari nanti.. =)

51 comments:

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

btul..harta xblh dibawa smpai ke mati..jgn tamak2 ye..hihi

Si DauN CeRi said...

rs nak berharta tu mmg akan ada dlm diri semua org, tp jgn tamak dah la..

zulhilmi tempoyak said...

kita nk byk hrta sbb kita nk tlg org. InsyaAllah... ;')

reenapple said...

betul3... kerana berebutkan harta yang sekangkang, habis hubungan porak peranda...

*tolong ingatkan aku juga. =)

Domu-kon said...

Harta memang xboleh di bwa sampai mati.. Namum jika kalian berharta.. gunakan ke jalan diredhai oleh Allah... :)

p/s:tak pun try sedekah duit kt misz domu nie..

ejulz said...

Betul tu.. harga xleh bawak sampai mati.. tapi kalau digunakan dengan sebaik mungkin (bersedekah) mungkin boleh dijadikan 'bekalan' di akhirat klk.. :) xyah la nk brebut harta kalau berpecah saudara..

"Kalau boleh beli perempuan ataupun laki, mahupun hati seseorang belum tentu dapat beli budinya.." - pada ejulz mungkin dgn kekayaan kita boleh miliki seseorang tapi blm tentu dpt memiliki 'hati'nya dgn sepenuhnya..

Ini Kisah Tia said...

betul tu .. takkan sebab harta sanggup bermusuh-musuhan? kalau macam tu lah , dah bersorak syaitan tu sebaba hasutan dia dah berjaya .. hmm

Azlan Strider said...

harta yang banyak perlu digunakan pada jalan yang betul..hehehe..insyallah kalau digunakan pada jalan yang betul ia mampu membantu kita di akhirat kelak..hehehe

Regards,
-Strider-

Cik Nur said...

setuju sgt dengan entry hani ni..mmg xsuka adik beradik bgaduh kerana harta. tapi ye lah kan..duit tu mamnag berhantu..!

Sis AI said...

Stuju sgt3! Ala.. Klu kita cri org kaya pun, bolem tentu dia akn kaya buat slamanya.. Hrta ni tak bawak ke mana.. Kcuali la klu kita buat sedekah, tlong org, Alhamdulillah, insyaAllah kekayaan tu takkan hilang..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

btol tu...



lebih baik kumpul harta sendiri.. dari sibuk2 dgn harta..yg asal dari org lain..

lagipon..harta tu x kemana pon.. pinjaman dunia je semua tu..

Mr.Clive said...

yeke fikir gitu?haha XD

Mr.Clive said...

haha statement yang suspicious! :P

Mr.Clive said...

harta ni,seperti bende lain dalam dunia yang boleh stirkan nafsu manusia,akan lead kepada banyak emosi...hehe

~Sweet Honesty~ said...

yg penting, harta akhirat mesti ada..(^_^)

aku HaniAsyira said...

insyaallah.. supaya kita tak sama2 tamak..

My Life's Journey said...

umi setuju apa yang diutarakan ..tak baik kita utamakan harta yang mana bukan harta kita yang sebenarnya .. nak berebut2 tu tak sopan dilihat orang uuu

aku HaniAsyira said...

mestilah nak kaya.. tp tamak xbest..

aku HaniAsyira said...

tapi jgn amik bukan hak kita yea..

aku HaniAsyira said...

tulah aku ingatkan ni... tak kelas langsung nak amik harta org ni..

aku HaniAsyira said...

nak ke harta yg xberkat tu misz domu.. keh2..

kalau sy kaya dgn duit sndiri sy bg lah... hahahaha...

aku HaniAsyira said...

hati ni maksud nya.. hati yg gelap.. bukan beli hati yg suci.. ;P..

harta yang baik insyaallah,, baiklah lah jalan nnya.. =)

aku HaniAsyira said...

hmmm,,, tapi mang salu terjadi kan...

susah betul..

aku HaniAsyira said...

kena dapat pun daripada jalan yang betu lah... =)

aku HaniAsyira said...

hahaha... duit mang berhantu pun... kalau tak, takkan org sembah duit tu... ha,, jga2 mr.clive.. =)

aku HaniAsyira said...

tulah... tapi cara dapatnya pun penting jugak.. takkan nak bersedakah dgn duit yang datang nya diragui..

aku HaniAsyira said...

duit sendiri lag bernilai..

mr.Clive:: ada ciri2 nak berebut ei.. keh2

aku HaniAsyira said...

semua benda dlm dunia ni berkisar dgn duit.. nak kuasa sbb duit.. nak popular sbb duit.. nak kaya pun sbb duit... duit tu atas sekali..

nak berharta mestilah nak.. sapa yg tak nak.. tapi jgn rebut2 yea mr.Clive... sbb dia mmg sgt tak setailo... keh2..

aku HaniAsyira said...

itu semstinya... tak syak lgi.. sy sokong statement ni!!

aku HaniAsyira said...

tapi yang buat selalulanya kaburkan pandangan org tapi pandangan tuhan sah2 tak boleh elak kan..

mintak2 dijauhkan.. =)

Cik FaRiZaM said...

marilah kite sama sama muhasabah diri. :D

kay_are said...

family aku bukan orang senang, so dorang pun takde harta nak bagi.. maybe sebab tu aku tak heran sangat ngan tanah2 ni kot.. asal hidup hepi ngan famili pun dah ok.. harapnye kekal r aku macam ni sampai bile2.. amin.

Teenager Housemaid said...

pasal harta memang boleh jadi haru biru...
kan best hidup sederhana and tak payah pening pasal harta..huhu

zaza iman said...

harta dunia... =)

zaza iman said...

stju dgn cik nur =)

Edy Fee said...

setuju sangat-
hehehehe bab tanah tu suka sgt
hehehe org sibuk la bli tanah banyak2...

Nisa said...

Nisa' amat takut nak deal dengan harta. Takut ada perasan yang sangat dimurkai Allah. But I have to agree with this :]

Yumida said...

peringatan yg bgs kita kongsi bersm...thanks coz remind me jugak

Mr.Clive said...

dah lumrah hidup ni...haha...klau xde duit,sama mcm xbernafas...xbernyawa...>_<

Mr.Clive said...

hahah bukan...bukan nak berebut...sajejeje XD

aku HaniAsyira said...

aminnnn... kekalkan begitu... =)

aku HaniAsyira said...

tulahhh.. mang lah nak duit.. cara nak dpt tu salah..

aku HaniAsyira said...

tulah.. xleh bawak mati pun..

aku HaniAsyira said...

tapelah diaorang nak beli pun.. untuk masa dpn.. tp yg berebut tak ada kelas..

aku HaniAsyira said...

tulah... harta mang risau kan... takut tersalah..

aku HaniAsyira said...

heeee~~ u ur welcome sis.. =)

aku HaniAsyira said...

hahaha.. ofkosa.. tape kalo takda duit nnti.. kita sama terjun laut cari ikan.. keh2..

aku HaniAsyira said...

hahaha... saje je jugak.. lalalala~~

Lady Windsor said...

HaniAsyira,
Saya pernah tersesat ke dalam satu perbalahan membabitkan harta pusaka yang berlangsung selama berpuluh tahun dan saya berada di dalam situasi itu selama 13 tahun, menyaksikan pergaduhan, perpecahan dan kesedihan. Akhirnya saya ambil keputusan keluar dari kelompok yang bergaduh akibat tanah sebidang itu...

aku HaniAsyira said...

oh yeke?? sebenarnya sy buat entri ni un sebab sy terjebak sama.. susah kan.. tanah yg kecik nk berebut bukan main..

mizzkechique said...

harta yg byk blm tntu blh beri kebahagiaan dunia akhirat kecuali digunakan untuk tujuan kebaikan, beramal...