dewan rakyat

Friday, April 20, 2012

Getah yang dikunyah tapi tak ditelan..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku suka makan gula-gula mahupun coklat... Siapa yang tak suka kan.. Lagi-lagi masa tu bebudak lagi.. Tapi ada satu gula-gula ni kawan aku bagi tapi dia cakap,

"Atil, kamu jangan telan tau gula-gula ni nanti tersekat kat jantung."

Aku pun rasa macam takjub.. Wahh,, gula-gula ni boleh lekat jantung... Jadi, aku takut lah nak telan kan... Aku kunyah-kunyah lepas tu buang... Sejak hari tu aku mula lah kunyah gula-gula ini atau nama lainnya gula-gula getah takpun nak bagi sedap panggil chewing gum...

Tapi...
Satu hari aku rasa macam pelik.. Betul ke makan chewing gum pastu telan nanti lekat dekat jantung.. Aku pun try lah.. Taklah semua aku telan... Secebis jer.. Bila dah telan rasa macam mengelabah...

"Matilah aku nanti.. Dia lekat dekat jantung.."

Aku tunggu punya tunggu sampai esok nya.. Alhamdulillah, aku still selamat lagi.. Tapi tak try lah telan banyak sebab... mana tahu sikit-sikit lama jadi bukit.. Nanti berbukit chewing gum dekat jantung aku.. Keh..keh... Imaginasi seorang budak....

Lepas tu pesanan yang selalu aku dapat kalau makan chewing gum ialah,

"Lepas makan jangan lupa buang dalam bungkusan dia balik dan jangan buang merata-rata"

"Kenapa?" Aku tanya balik..

"Nanti dia melekat sana-sini susah nak tanggal."

Aku pun pikir secara logik.. Aku makan tak melekat dalam mulut pun.. Betul ke dia melekat tak boleh tanggal.. Jadi nya dengan penuh perasaan ingin tahu (masa tu kat rumah) aku pun buat lah eksperimen.. Aku makan chewing gum, lepas tu..

"Pappppppp.."

Aku tempek kat satu tempat.. Lepas dah tempek.. Aku try lah tarik.. Tak mahu jugak.. Aku cabut tak mahu jugak.. Sampai tercabut benda lain..

Tahukah anda semua aku tempek kat mana??

Aku tempek kat betul-betul atas rambut tengah kepala aku.. Sah-sah tak boleh tanggal kan.. Aku mula panik yang amat.. kalau mak aku tahu mahu dia marah dengan api yang membara.. Dengan sepantas kilat aku cari gunting dan.....

"Zappppppp." 

Selamat sudah rambut tengah aku..

Tapi selamat mak aku tak sedar rambut aku tertobek.. Pandai aku cover.. Keh..keh..keh..

*ini kisah aku masik kecik lagi.. kecik macam mana aku dah tak ingat.. =)

Peringatan:: Jangan cuba aksi ini di rumah mahupun dimana saja..

Bubble gums



50 comments:

Hidayah Maznan said...

hahahaha..adoi kelakar cite budak2 hang..
Asal lah hg tempek kat kepala..haha..
seriusly aku tak ingt pun cite budak2 aku...

aku HaniAsyira said...

cik yah,,, ingatan aku mmg kuat bab2 sejarah lampau ni.. keh2...

amercorner.blogspot.com said...

hahahah banyak2 tempat, atas kepala juga jadi experiment. amer pun tertanya2, sebab apa tak leh telan erk chewing gum nih :D

Domu-kon said...

hahahaha.. nak jugak tengok camne robek rmbut kat tengah tu.. kelakar la zatil nie.. huwahuwahuwa..

ni nak minta maaf..masa zatil wish luck kat skype..misz domu dah tido..laptop je yang tak tdo..

pastu2..satu lagi..misz domu nie betul2 la orang kedah.. tak kan lah ic 02 tipu.. jalan ibrahim..jitra kedah..

zera eira said...

hehe! tang kat rambut tu paling ta tahan. mesti gelabah kan? chewing gum ni mula2 je sedap kunyah, lama2 da ta sedap. hehe. :)

lisa said...

haha pergi lekat kat rambut kenapa..kelakar :DD
bagitahu makkk :P

Cik FaRiZaM said...

hahahahahahahahahahaha tang rambut tu ...wakakakakakaka.....


kalau sy mesti gelabah gile......

Sis AI said...

Wakakaka! Innocent nya sis! Dh smpai tempek kat rambut tu, mmg innocent! Wakaka! Sy pun dlu2 prcaya mitos yg lekat kat jantung tu. Tp mngkin ada btul jgk kot.. Mkn masa la kan nk chewing gum ni hadam dlm prut..

Edy Fee said...

sedapnye ...lama dh ak mengunyah///hehe dulu kcik2 mmg kena mrah mkan ni

Cik Nur said...

adeh, penat nur gelak..sabo je la..!
yg pi tepek kat rambut tu nape..byk tempat lain yg boleh pi tepek..hehehe.
sabo je lah..!
yg pasal cheww gun atau nak sedap sebut lagi, singgam tu..time budak2 dulu, org ckp jgn telan, sebab nanti belit2 dekat dalam perut..hehehe..mcm2 kan..

Ejam said...

kalau cerita ni, di ceritakan kat mak, mak mesti gelak.. :)

dah telan tu, cer check mase berak.. ehehe.. ade ler tu wane wani nanti tah* tu... ehehe

malangnye, i tak makan gula2.. memang dari kecik tak minat... bayar 20sen, kunyah...kunyah...kunyah.. pastu buang.. -.-"

shille yusof said...

dulu mak aku ckp kalau telan chewing gum nanti berbelit kat usus. terpedaya! tp x penah bwt experiment. haha. atil mmg the best lah! dari kecik ske bwt experiment :P

kay_are said...

takde tempat lain ke nak try selain kat rambut sendiri? banyak g objek tak bernyawa kot.. ish ish.. tapi selalu gak aku dengar rumor tu dulu, takleh telan.. tapi aku pernah gak try2 telan.. pun selamat je =P

Dhiya Fariza said...

hehehehehe
mula-mula baca entri ni cam relax je
masuk part lekat chewing gum kat rambut terbahak bahak gelak XD

-Incek Fik- said...

salam.. bila baca entry ni teringat jugak kat pengalaman masa kecik². pernah telan chewing-gum dengan bangganya sebab nak taw apa rasa dia bila masuk dalam perut hahaaa.. nyaris masih bernyawa masa tu. gedik betul la.


tapi fik takda la gedik sampai buat eksperimen letak chewing-gum kasi tempek kat atas rambut heheehee..


*gurau jer, jangan marah yea :)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

haha, fifi pun pernah jugak abah larang telan chewing gum. lucu. sampai sekarang takut nk telan benda alah tu.. tapi best jugak kunyah lama2... senaman mulut!

Mr.Clive said...

hahahahah samaaa laaa weh! sy penah jugka buat gitu!curious punya pasal kan...pas da try,menggelabah!hahah XD
ha! tau takut...kehkehkehhh

yang tu letak kat rambut asal pulak tu...zzz

Yana Libra said...

hehe..lawak betul~

boleh letak kat tgh2 rambut ye??

mmg seorang kanak2 yg cerdas ~~

Detective Fiqa said...

hahahah :D tapikann sedapp kott makan tuu :D ngunyahh jee

syafiqakarim said...

baikkkkkkkkkkkk punya cover.hahah

Cik Aini Lavender's said...

hahaha..nasib x tampal byk2 kat rambut..kalo x mesti kantoi nk kena botak kan kepala =p

Teenager Housemaid said...

haha..samala..dulu masa budak2 takut sangat tertelan chewing gum...
tapi nasib baik tak pernah tepek kat rambut..XD

Ini Kisah Tia said...

hahaa .. terbahak2 Tia baca entri ni .. apedehal duk tepek tengah kepala tu?

mirmashi94 said...

alolo . comel nya ! hehe :D . kisah budak budak mmg sweet story kan ? hik3 .

akuamir said...

hahaha,, ngok ngok nye kau,,hahaha

ejulz said...

pernah gak hampir2 tertelan.. masa tu neves sgt2. hehe.. seb baek dpt kuar balik.. hehe

aku HaniAsyira said...

dah nama pun gum sbb tu xleh telan.. keh2..

aku HaniAsyira said...

dah tak robek pun... cantik hah... kiter kena pandai cover...

takpe.. letih benor lah tuh kan..

aku HaniAsyira said...

mang gelabah lah masa tu... takut ar kena marah kan..

tulah lama2 pahit..

aku HaniAsyira said...

kanak2 terlebih bijak..
keh2

aku HaniAsyira said...

tulah... dulu2 kan takut sgt dgn mak..

aku HaniAsyira said...

terlebih berpikir mmg lah..

dia maybe menghalang saluran dlm badan kot.

aku HaniAsyira said...

betul2... tp aku tibai jer..

aku HaniAsyira said...

sebab tu tu mcm lebih ekstrim..

sbb tak reti eja tu yg xletak..

hahaha.. berbelit lg tak tahan..

aku HaniAsyira said...

hahaha... dh kemana ntah gum tu pegi..

hahaha... belikan tuk sy!!

aku HaniAsyira said...

hahaha.. besor2 aku dah malas.. fullstop...

aku HaniAsyira said...

target telah dikesan... so terpaksalah lakukan.. keh2..

mang lah.. cuba kita telan satu bungkus.. mesti.. tak tahulah pe jadi..

aku HaniAsyira said...

hahahaha.. kenangan lama.. skrg dh tak buat dah..

aku HaniAsyira said...

nak buat mcm mana.. smngt untuk melakukan eksperiman mmg dah ada dari dulu smpai skrg... tgk skrg tak abis2 wat eksperimen..

aku HaniAsyira said...

lama2 jadi pahitttt...

aku HaniAsyira said...

kiter terlebih berpikir lah mr.clive.. sbb tu keluar idea giler..

aku HaniAsyira said...

masa kanak2 jer cerdas.. aishhh..

aku HaniAsyira said...

mang sedap tp lama2 pahit kan..

aku HaniAsyira said...

cover itu penting.. ;P

aku HaniAsyira said...

makan satu je.. nak wat eksperimen kena satu2..

aku HaniAsyira said...

adoi.. dulu2 dik cerdas..

aku HaniAsyira said...

sbb dia tempat paling bez...

aku HaniAsyira said...

taw xper.. masa kanak2 lah mmg great story..

aku HaniAsyira said...

hahaha.. nmpk sgt ke?? adoi..

aku HaniAsyira said...

selamat dpt kuar eik.. tape kalo tertelan selamat lg kot.. keh2..