dewan rakyat

Friday, March 16, 2012

Nikah gantung..

Bismillahirrahmanirrahim...

Siapa yang tengok Al-Kuliyyah hari ni?? Aku tido sebelum tu.. Dengar pasal nikah terus bagun.. Hahaha.. Ok, aku tipu aku bangun jugak sebab nak kena pergi berlatih futsal... I ada lawan futsal esok u all.. Lalalala~~ Padahal aku baru first time main... Sangat teruk.. Aku jatuh banyak kali.. Dan aku dapat special hadiah.. Tahukah hadiah nya apa?? Tempek najis kucing kat kasut aku.. Tak patut betul!!!

Sebelum aku melalut lagi panjang mari kita ke tajuk asal.. Nikah gantung (nikah khitbah)..

Apakah nikah gantung??

Dulu-dulu aku fikir nikah gantung tu kahwin tanpa kenduri semua tapi tinggal sama.. Rupa-rupanya nikah gantung ni nikah yang tak ada kenduri jugak tapi..... Si pengantin tidak tinggal bersama dengan pasangannya sehingga waktu ditetapkan.. Kiranya pasangan ni tinggal bersama ibu bapa nya lagi lah..

Nikah gantung ni kiranya ibu bapa still tanggung anak dia tanpa ditanggung oleh si suami.. Dan lagi kena ingat nikah gantung ni suami isteri tak boleh main-main ping-pong, tenis, hoki bagai lagi... Itulah istilah ustaz tu cakap.. aku pening pikir apakah main-main ni.. Mungkin sebab aku nya otak masih bersih dan suci so aku tak paham.. Korang paham maksud dia apa?? Kiranya suami isteri tak boleh buat hubungan suami-isteri lagi..

Nikah gantung akan jadi tak gantung dah bila suami isteri dah main ping-pong bagai dan secara automatik suami kena bertanggungjawab dan tanggung nafkah si isteri.. Tapi boleh lah nak bermesra, bermanja semua.. Kalau lahir anak sekali pun masih sah lah sebab dah nikah kan cuma pemberian nafkah lah..

Nikah gantung ni terjadi bila,

  1. Tak cukup duit lagi nak tanggung isteri
  2. Student yang masih belajar

Nikah gantung ni bagi mengelakkan zina semua..Yelah orang mabuk asmara tangan merayap-rayap.. Ish2

Lepas dengar semua ni safi rania cakaplah,

"Aku nak nikah gantung lah macam ni." 

"Memanglah nak nikah.. Tapi dengan siapa masalahnya," aku jawab.. Hohoho..

Sorry kalau aku salah bagi fakta taw... Aku cuma sampaikan apa yang dengar tadi.. Macam nikah gantung lagi better dari bertunang kan..

Lagi satu siapa yang lagi arif tentang ni silalah terangkan lebih mendalam taw.. =)

Dan lagi punya lagi, bukan sebab aku gatai nak nikah aku buat entri ni.. Hahaha.. (terasa sangat ekspres aku terang)

24 comments:

lisa said...

rasanya pernah tengok dlm drama pasal nikah gantung ni.. tp tak ingat lah pulak. hm rasanya lepas kawin baiklah pasangan tu duduk bersama. dah nama kawin kan. hehe :)

Yana Libra said...

nikah gantung mmg leh jauhkan dr dosa maksiat kan?? tapi tak semua family berfikiran camtu..sedih :(

acheeqa farhana said...

nikah gantung tu mmudahkan kan?dapat elak maksiat..tp tu la, masyarakt bole trma ke,,

rse mcm nak kwin pulak..haha

Telor Power said...

nikah gantung pun ok juga.....

Detective Fiqa said...

ayooo nikah gantung ye? hmm :D terfikir jugak ek. huhuhu
**sambil terkenang

iyka syafika said...

alaaaaaaaa...rasa nak nikah gantung jugak la...best nye...suka2..
lorh..tanding futsal dear?gud luck.

CekbOlat-bOlat said...

ehm, dulu bolat hmpir kne nikah gantung..

HAMPIR ! XD

aku HaniAsyira said...

memang lah.. cuma kalau suami tak mampu tanggung kan

aku HaniAsyira said...

tulah... tapi tape insyaallah.. nanti mesti paham..

aku HaniAsyira said...

hahaha.. kawin2.. tulah karang pikir lain lak..

aku HaniAsyira said...

nikah gantung mmg ok..

aku HaniAsyira said...

terpikir jugak ei??

aku HaniAsyira said...

pulak dah...

abis dah.. kalah.. huk2...

aku HaniAsyira said...

wahhhhhhh, yeke??

Ros said...

Salam,

Nikah gantung ni hanya lah adat melayu dalam islam saja,kita sendiri yang buatnya.....yang wajibnya akad nikah tu...bila dah akad nikah pasangan ni dah boleh duduk sekali dah pun.. ,cuma selalunya selepas akad nikah ni keluarga pengantin nak buat kenduri bersanding pulak kan,mungkin makan masa sikit,jadi masa bersanding tu ibu bapa pengantin ni nakkan anak depa bersanding dalam keadaan masih anak dara dan anak teruna lagi...orang dulu2 lepas akad nikah depa ambik masa sampai 2 atau 3 bulan pulak baru nak bersanding,jadi mak pak depa ni takut nanti dok muntah2 pulak masa kat atas pelamin tu nanti...pasai tu lah terjadinya nikan gantung nih......Zaman la ni..tak dak macam tu dah kan...mungkin pasai nikah dalam masa dok belajar.....jadi kalau nak pi kuliah tu dengan dok bawak perut ni macam mana... susah la kan...

Jadi apa pun... bagus jugak la nikah gantung ni daripada tak dak ikatan apa2 langsung ...kalau nak pi kolej berdua duaan pun tak dak masaalah kan.....

Mr.Clive said...

nikah gantung? ok.ni fes time dengar...hmmm...penjelasan kak ros tu banyak membantu... :)


ohhh hani...pekabo harini?hehe

aku HaniAsyira said...

yup betul tu.. yang masalah sekarang tanggungan lah kan.. nikah bagus pun.. time kasih kak ros.. =)

aku HaniAsyira said...

not feeling well.. hmm..

Maii said...

Aku nak :D

aku HaniAsyira said...

boleh sgt lah.. nikah jangan tak nikah..

Domu-kon said...

nak kahwin gak la..tapi dengan siapa?..hehehehe

misz domu demam..tidur tak ingat dunia..so tak tgok kuliah tu

aku HaniAsyira said...

alah sian misz domu.. elok2 lah taw.. kite xmaw kwn kiter sakit2.. kiter pun sakit gak kalo misz domu sakit..

zul said...

Salam...nikah gantung tu bagus boleh mengelakkan benda yang tak elok tapi kadang2 orang melayu kita ni selalu lihat pada segi yang tak elok dan mengata yang bukan bukan emmm...

kiera'sakura said...

islam takde istilah nikah gantung pun sebenarnya adat yang 'mengadakan' ia. klu sy la yg nikah gntung tue dulik apa dh halal kan? kihkihkih :p