dewan rakyat

Wednesday, March 7, 2012

Maksud nama..

Bismillahirrahmanirrahim..

Tahu tak maksud nama masing-masing?? Ataupun tak ada maksud?? Nama aku Hani... Maksudnya "Happy", "Delighted" dan maksud sewaktu dengan nya.. Tapi nama tu tak berapa berbekas dengan aku.. Sebab sangat jarang orang panggil aku hani except strangers.. Opsss,,, anda semua terlibat secara tidak langsung.. Sebab.. Sebab.. Sebab.. All my sisters' name Hani... Jadi, aku tak suka lah nama aku dipanggil sama dengan mereka.. Hahaha.. Dan jadi lagi, kalau  orang tiba-tiba panggil aku hani dan aku tak pandang.. Mungkin aku tak pasan nama aku kot... =)

Tapi jangan riso semua... Hani adalah nama formal aku... Kalau ada apa-apa hal memang itu nama aku guna.. Cuma apabila tidak formal nama yang jarang didengar Hani tuh.. Lagipun sangat berlambak orang nama Hani kan??

Of course aku bersyukur dengan nama Hani.. Lagipun, ada maksud yang baik.. Cuma terasa diriku tak sesuai dengan "Honey".. Hahaha.. Hani macam lembut,baik dan seumpanya... Dan aku jauh sekali...

Setiap nama yang dipanggil adalah doa kan... Panggillah nama seseorang dengan kerelaan nya.. Eh2,, tak apa.. aku tak kisah lah panggil hani... Hohoho... Nama yang tak boleh dipanggil adalah nama yang membawa maksud buruk takpun nama yang tidak diingini oleh si empunya diri.. Contohnya:

"Si gemuk."
"Si kerempeng."
"Tapir."
"Papan"
"Mata besar" (aku geram yg ni)

Atau nama gelaran yang lain melainkan empunya diri tak kisah tapi sanggupkah kita nak doakan bukan-bukan kat kawan kita kan.. Dan lagi kalau nama kita meaning dia tidak baik pun tak elok jugak.. Mana tahu asyik panggil macam tu kita pun jadi macam yang dipanggil gak.. So, carilah maksud nama masing-masing dan panggillah orang dengan panggilan sewajarnya.. Lainlah kalau nak panggil,

"Si cantik."
"Si ensem"
"Si comel" (dah macam kucing lak)

Silap hari bulan yang dengar tu perasan dan syok sendiri.. Kalau puji sampai orang kembang nak terkoyak kain pun tak boleh jugak sebab timbul riak nanti kan.. =)

Eh, lupa pulak aku nak tahu jugak meaning nama semua bloggers yang comel, cantik dan kacak bergaya ni.. Takyah bagi nama betul pun tak apa.. Asalkan aku nak tahu maksud nama korang... Boleh kan... Heee~~ 





p/s:: akhirnya entri lain dah aku buat..

10 comments:

CekbOlat-bOlat said...

ehm,nme bolat xde mkna

Liselle MonCherie said...

Nama itu penting!
Sweet as honey! :D
hehe I've tagged you to join a contest and I hope you don't mind XD!

mirmashi said...

mirmashi = mir + mashimaro . haha . amirah sebenarnya , tapi kawan2 panggil mir aje . cam lelaki kan ? tapi x kisah pom . btw , maksud amirah = puteri @ ketua -.-' . kontra teros kott dengan real me . ahaks! :)

-Incek Fik- said...

aku punya nama cina serius pelik dan rasa kelakar. e'ehh, kelakar ker?!


Masa first day, laoshi (cikgu) aku bubuh nama 飞克 (Fei-ke)

Mungkin sebab ikut sebutan bunyi Fikri, tiu pasal dia ter-evolusi jadi feike ikut sebutan mandarin hehee..


Maksud?


Huh! toksah citer la. mengarut~


Fei = terbang
Ke = gram



(jangan gelak)

aku HaniAsyira said...

yeke xder?? heh.. (senyum jahat)

aku HaniAsyira said...

dah join pun.. lalalala~~

aku HaniAsyira said...

wah2.. puteri tuh... baiklah tuan puteri...

aku HaniAsyira said...

nak buat camna... mula2 tersengih pastu xtahan dah trus tergelak.. hohohoho..

محمد شهريل القنيطري said...

nama shahril..maksudnyer...ntahlah..ehehe

mama aryan said...

nama akak pun xtau la apa maknanya..
tp adik beradik selalu pggl akak "pak dollah sayang.." sbb tgk citer lama dulu pagar2 cinta..xtau la nak marah ke nak gelak bila diorg pggl dgn nama tu huhu