dewan rakyat

Thursday, March 1, 2012

Kawan yang baik..

Bismillahirrahmanirrahim..

Tahniah lah pada yang siapa-siapa yang mang cepat teka gambar tu kan... Tapi aku suka jugak sebab ramai yang sama cam aku ... Oh, yeah!! Percayalah diriku tidak keseorangan.. Heh..

Aku selalu dengar ataupun baca kawan ketika happy senang dicari tapi kawan waktu susah sukar nak jumpa.. Kalau tak pernah baca atau dengar tak tahulah anda ni dari planet mana... Opsss,, aku tak kata siapa-siapa yea..

Tapi yang aku pelik nya tak rasa something wrong ke dengan ayat tuh?? Ada nampak tak... Fokus.. Fokus.. Cuba lihat betul-betul.. Kenapa ada frasa "cari"?? Takpun frasa "jumpa".. Ataupun "dapat" dan seangkatan dengannya..

Yang lagi aku hairan dan pelik tu hampir semua orang cakap macam tu maknanya kalangan kita pun kawan jugak lah.. Memang takkan jumpa lah kalau cari sebab diri sendiri pun sama saja..

Tak perlu nak cari kawan waktu susah kalau kita sendiri tak jadi kawan macam tu.. Kalau diri sendiri tak jadi kawan yang baik jangan haraplah nak dapat kawan yang baik jugak.. Kalau kita tak jumpa lagi kawan macam tu maknanya kita pun belum jadi kawan terbaik kat kawan kita kan..

Mungkin ada yang kata,

"Aku dah jadi kawan yang terbaik pun kawan still tikam dari dari belakang."

Takpun,

"Kawan aku senang-senang jer tinggalkan aku masa aku tengah susah."

Bagi yang dah jadi kawan terbaik tu kalau kawan still buat jahat dengan kita, tinggalkan kita masa saat sukar mungkin betul kita tersilap kawan.. Percayalah masih banyak lagi orang yang baik untuk dijadikan kawan kan.. Takpun memang dah takdir kita jumpa kawan macam kaca dulu sebelum permata yang bersinar.. Bukan susah dicari tapi salah memilih mungkin..

Dan lagi kita pikir lah diri kita sendiri.. Sanggup kah kita bersama kawan kita susah dan senang?? Kalau depan kawan-kawan kata sanggup tapi bila dah jadi tinggal jer kawan tu, baik tak payah.. So, jangan mimpi kawan nak ada bersama kita kan bila kita memerlukannya..

Mungkin ada yang tak setuju apa yang aku cakap. Tapi aku cakap dari lubuk hati ku yang ikhlas ni nak bagitahu kita juga kawan kepada orang lain.. Secara tidak langsung kita memang adalah seorang yang memegang title "kawan". So, kalau nak ada kawan yang sentiasa bersama susah dan senang sah-sah lah kita kena jadi macam tu kan.. Ye dakk?? Kalau dah nasib kita tak dapat yang terbaik tak salah jadikan diri kita terbaik.. =)

Sahabat memang tak senang nak jumpa sebab kita sediri tak jadi sahabat tu..

Sekian saja entri serius aku... Heee~~ Kena balance dengan entri suka-suka kan...

sumber gambar:: google


p/s:: nasib asyik dok umah sorang-sorang.. Sob2x

16 comments:

~Sweet Honesty~ said...

kwn dgn blog lgi baguihh..hihihi

Diyana Norman said...

betoll... satakat ni hepi with my frens. really happy. we are like family

Domu-kon said...

apa pun apa kawan kita buat..cakap je alhamdulilah..percaya la tau.. Allah tu Maha Besar.. biarkan Dia yang membalasnya..

Hablun Mina Allah, Hablun mina Nas

Liselle MonCherie said...

Selalu experience bnda ni,tak semua
org berkawan betul2 ikhlas,kdg2 nk
amik kesempatan.Huhu life is unexpected tapi tak ramai yg boleh dijadikan sahabat sejati.kwn gelak mmg ramai,kwn yg nk bersdih?hmm semua org ade sikap baik ade jgak yg buruk.
Asalkn kite ikhlas berkawan InsyaAllah kite akn mdpt kwn yg baik :)

aku HaniAsyira said...

@sweet honesty:: betul gak tuh.. tp xbez lah kan

@diyana norman:: samelah kiter... tapi beselah gaduh2 manja

@domu-kon:: setuju sgt2.. biarlah asalkan alhamdulillah..

Liselle Moncherie:: memang betul jugak tapi nak wat camna kan.. kawan tu pun xkan dapat kwn susah dia jugak.. percayalah..

mirmashi said...

takat nie x penah lagi kena betray dgn kawan . alhamdulillah . hehe . setuju2 . instead of harapkan org buat baek dgn kita , baek kita baiki diri biar jadi yg terbaek . sbb org kite x leh baiki kan ? cuma diri sdiri yg kit leh control . hihi :)

محمد شهريل القنيطري said...

ermm..ada kawan mmg best,kita kena ingt sblm kita mngharapkn kebaikn dari kwn kita..kita yg harus dahulu memberi kebaikn kepadanya...berikn yg terbek insyAllah akn mndapt blsn yg bek jgk , tidak didunia ttpi diakhrt

Hanamiko Sakura said...

lebih baik kawan dengan blog ni... betul x?? zamn sekarang dah lain...

aku HaniAsyira said...

@mirmashi:: oh, yeah!! betul tuh... diri kita kena baik dulu..

@shahril:: betul jugak.. tak salah kita buat baik kat org kn.. jd kawan terbaik baru org nak wat terbaik dgn kita...

@hanamiko sakura:: fuhhh... kita kena get real life gak... kwn dgn blog jer??

Mr.Clive said...

sepanjang hidup ni,lebih lebih lagi kalau berniaga,pemilihan kawan yang betul la yang amat amat penting sebab bila melibatkan duit,ha,tu la lagi banyak dugaan nya..

rapat dari zaman sekolah,tapi disebabkan duit yang seribu dua ribu aje,sanggup tikam dan buang persahabatan tu...cuma untuk 1k/2k??? seriously...sedih...

aku HaniAsyira said...

@mr. clive:: alalala... kalau bidang berniaga lain lah.. duit boleh buat ramai gelap hati kan.. so, kena testing dulu lah.. selamt dia tipu sekarang kalau masa lebih dari 2k mcm mana... itu nampak sgt kawan tak boleh guna masa susah kan..

takper mr. clive insyaallah ramai lagi kawan yang hati suci murni.. yg der hati gelap biar Allah je yg balas.. senyum2.. tambahkan apa manis dalam senyuman.. =)

Edy Fee said...

aku skrg ni pon baru jumpa beberapa org yg bleh pamggil sahabat.hurmm tak kisah la rupa camna..janji hati A+

reenapple said...

setuju2... aku selalu alami macam tu.. =)

tapi, kalau kita tak alami kawan tikam kawan. aku rasa, kita takkkan dapat pengajaran dari itu...

senyum.. =)

aku HaniAsyira said...

@edyfee:: hahaha... kelas A+ yea.. bagus2

@reenapple:: pengalaman mendewasakan kiter kan.. disebalik kaca mesti ader permataa..

ciksukaberangan said...

hhmm. bersangka baik jelah yek? sebab kita belum jadi kawan yang baik, jadi kita tak dapat lagi kawan yang baik. kena berubah ni. huhu. thanks for sharing ^_^

kiera'sakura said...

selalu pesan kat diri sendiri. datang ketika sahabat memerlukan teman tapi pergi dengan sendiri saat dah tau dia kembali hepy. ajar diri macam tue sebab sakit bila rasa tak dihargai tue perit sgt. tp bila dah ajar diri jadi mcm tue seyes rasa bahagia je yg ada..

*anyway kalau bawah umur 24 dipersilakan panggil saya kakak ;)