dewan rakyat

Monday, March 12, 2012

Ayam oh, ayam..

Bismillahirrahmanirrahim..

Aku gagahkan diri mengomen dan membaca entri anda semua... Lalalala~~ Sebenarnya, aku nak jimat kan sisa-sisa kuota yg ada.. Yelah nanti tak pasal-pasal satu rumah tak boleh guna disebabkan aku yang tak sudah-sudah baca blog orang... Nanti tak pasal-pasal download nota semua tak boleh (macam yea sgt).. takpun nanti nak cari maklumat assignment tak boleh.. tapi aku tak kira aku nak juga pergi sini... wahahaha.. lagipun selaku pengomen sana-sini mesti lah kena lawat kawan-kawan kan sebelum aku betul-betul tak boleh... =)

Aku kaki tengok tv mahupun citer ataupun movie... Semua sewaktu dengannya lah... Dan aku agak terpengaruh dengan tv macam mana aku nak sangat naik gajah sebab tv punya pasal lah kan.. Sampai iklan pun aku suka tengok.. Aku ingat lagi iklan dove yang dia kata dove ni neutral.. Pastu dia try litmus paper kat sabun lain jadi warna biru.. Sejak hari tu hingga hari ni aku ingat alkali akan tukarkan litmus paper jadi biru... Pandai tak aku amik pengajaran daripada iklan?? So, masa dulu kalau keluar soklan ni tanpa ragu-ragu aku jawab.. Hahaha..

Pengaruh tv sangat kuat sampai aku boleh ingat dan masuk dalam kepala lagi-lagi  masa aku kecik.. Nama pun budak kecik senang diserap apa yang dilihat (aku tak pernah tiru aksi bukan-bukan dan berlagak jadi sailormoon lagi mahupun power rangers yea).. Nak dijadikan citer satu hari masa umur aku lebih kurang 4-5 tahun arwah nenek tanya aku,

"Atil pandai basuh ayam tak?"

Aku mula terbayangkan citer AR. Badul dengan Os tapi tak ingat citer apa...

"Atil pandai basuh ayam." Jawab aku yakin..

"Pergi basuh ayam kat sinki tu."

Aku pun menurut perintah.. Aku basuh lah ayam dengan khusyuk nya.. Ayah aku lalu nak pergi toilet ketawa tengok aku basuh ayam tapi tak cakap apa-apa pun.. Habis basuh ayam aku panggillah arwah nenek aku. Nenek aku pun datang,

"Wah, pandai cucu nenek basuh ayam kan."

Aku yang dengar sah-sah kembang hidung besar-besar bila kena puji.. Malam tu semua makan lauk ayam yang aku basuh sambil arwah nenek aku puji aku depan semua cuma ayah aku je yang tersenyum tanpa cakap apa-apa.. Habis makan, ayah aku cakap dengan nenek aku,

"Mak tahu atil basuh macam mana?" ayah aku tanya nenek..

"Tak tahu.. Atil basuh macam mana??" Nenek tanya aku pulak..

Aku jawab dengan confident tanpa segan-silu nya...

"Atil cuci ayam dengan sabun basuh pinggan." Semua terdiam dengan jawapan aku....

Kepada kanak-kanak  jangan tiru aksi ini di rumah mahupun kawan-kawan semua walaupun ayam akan jadi for sure berkilat daripada biasa.. :p


Pilih bahagian mana nak aku dah cuci.... =)




32 comments:

Liselle MonCherie said...

Yeaaaah pengomen pertama!
Wah sabun basuh pinggan??!!! mujur x jadi apa2 XD
hilang hanyir! mujarab drpd air asam jawa ni!
Haha bgus2
Kids learn from tv! my life is mostly influenced by cartoons<------my voice too XD!
Hehe igtkn tunjuk gmbr ayam belajar anatomi ayam tadi XD hehehe

aku HaniAsyira said...

hahaha... selamat masuk perut.. sebenarnya.. influence gak dengan kartun... you how much I spent for my spongebon stuffs?? fuhhhh..

nak ajar dah anotomi td.. tapi.. kang panjang lebar lak.. heee~~

Cik Aini Lavender's said...

hahaha...cnfirm bersih & bkilat kan ayam2 tu =p

erkk..skrg wat lg x?hehehe

Mr.Clive said...

hahahhahaha lawakla u ni!bolehhh pulakk gitu eh???
menunjukkan betapa kreatif nya walaupun umur 5-6 tahun...mesti rasa Ajax aje masakan malam tu kan? :P

محمد شهريل القنيطري said...

ingtkn menghilang teroz..lega dngr..hihi...amboi memng basuh sungguh lh

Hidayah Maznan said...

wahhh pandainya atil..haha..kes naya je kalau sapa2 yg mkn ayam ko tu sakit perut..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

haha.. konpem terlebih bersih ayam tue.. hehe

c'axoera ヅ said...

yeaaaay SAYA FOLLOWER yang ke-100! hehehe

ciksukaberangan said...

HAHAHA. adoiyai~ betol2 basuh ayam ni. hehe xD

Hanamiko Sakura said...

HAHAHA... rasa macam nak tergelak terguling2... nasib baik tak rasa sabun... rasa sabun kah??

Mr.Clive said...

malam tadi untuk dinner basuh ayam dengan sabun x?kehkehkehkhh

H.S said...

sabun basuh??!! hahahahaha

dahsyat ni =.="

Detective Fiqa said...

hahaha haha. ayooo. mcm ni pon boleh kahh??

Domu-kon said...

hah? bagus2x.. cuci dari kotoran..hehehe

aku HaniAsyira said...

oh,, tidak!!!! sekarang tak buat dh.. hee~~

aku HaniAsyira said...

kecik2 memang kreatif... besar2 xdah.. mana ilang xtaw lah

aku HaniAsyira said...

ada2.. jgn riso.. hahaha.. mang basuh sungguh lah

aku HaniAsyira said...

xsakit perut lah... bersih jer sebenarnya.. xhanyir langsung

aku HaniAsyira said...

kita takkan jumpa ayam sebersih ni..

aku HaniAsyira said...

wahhhhhhhhh... tima kacih banyak2!!

aku HaniAsyira said...

kiter kena basuh betul2 deh

aku HaniAsyira said...

tidak sama sekali.. sebab terlampau bersih xder rasa sabun

aku HaniAsyira said...

dinner makan udang lah mr.clive

aku HaniAsyira said...

cubalah try... mana taw bagus..

aku HaniAsyira said...

mcm ni pun mesti boleh lah

aku HaniAsyira said...

yuppp.. kiter kena bersih jer...

-Incek Fik- said...

Hahaaa.. kreatif sungguh imaginasi Cik hani zaman budak² dulu sampai cuci ayam dengan sabun pencuci pinggan heheee..

Err, fik rasa kenal la babak Ar Badrol dengan Os tu.. depa tengah berus gigi ikan guna pemberus gigi sama ubat colgate hahaaa.. betul tak? betul tak?

aku HaniAsyira said...

haah.. betul lah tuh.. rasenyer mcm ader salih yaakob sekali jer..

Yana Libra said...

hehe..confident je eh~~

aku HaniAsyira said...

haha.. mesti lah confident..

CikFi said...

hahahaha montot ayam kot kekekeke..lawak kamu ni

aku HaniAsyira said...

haha.. maybe lah kot kn..