dewan rakyat

Monday, January 23, 2012

jadi diri sendiri..

Bismillahirrahmanirrahim...

Aku rasa dah lama aku tak tulis blog kan... Sejak exam.. dan sejak balik rumah... Yeah,,, aku dah ada kat rumah setelah sekian lama tak balik.. Terasa diri macam duduk oversea padahal over banjaran titiwangsa jer pun.. Satu sem aku tak balik taw!!!

Okay.. Korang nak jadi diri sendiri atau orang lain?? Mesti diri sendiri kan.. Ingat senang ke jadi pelakon nak berlakon jadi orang lain?? Walaupun best tapi nak jugak jadi diri mereka kembali kan.. kan.. kan..

Kalau kita tanya orang kenapa kau macam ni tak macam ni.. Mesti jawapan klise kita dengar,

"Aku nak jadi diri sendiri.. Buat apa nak jadi orang lain."

Takpun..

"Nak buat pe berlagak jadi orang lain bukan diri sendiri. Terima lah diri seadanya."

Betul tak??

Dan itulah jawapan aku jugak.. Tapi bila aku pikirkan balik kalau kita tak jadi diri sendiri untuk sesuatu yang lain contohnya yang lebih baik macam mana??  Tak salahkan aku rasa..

Kadang-kadang kita tak tahu diri kita ni sebenarnya macam mana.. Mungkin kita rasa apa yang kita berlagak selama ni adalah diri kita sebenarnya.. Padahal ada value lain dalam diri yang kita wat tak endah.. Aku nak bagi contoh pun aku tak berapa baik sangat tapi aku nak bagi jugak lah (ayat macam......).. Contohnya kalau orang yang pakai seksi sampai seksa tengok tuh... Aku rasa alasan yang diaorang pakai sama je macam ayat aku bagi kat atas.. Kalau tak caye cubalah tengok kat paper ke,, web ker,, sal artis-artis ni... ayat tu jugak kan...

Contoh lain,, orang yang malas ker, comot ke, selekeh ke, dan apa saja sikap negatif tu berlagak jadi diri sendiri padahal tak patut langsung.. Kalau malas mang diri kau malas ke?? Kalau selekeh tak boleh kemas?? Bukan nak cantik tapi kemas dan sedap mata memandang (ni tak ada kene mengena dengan hidup aku)..

Kesimpulan daripada apa yang dapat saya simpulkan daripada simpulan di atas (amik kaw baca simpul2 aku), jadi diri sendiri tak apa asalkan diri sendiri tuh bukan memudaratkan diri kita, dan orang lain.. diri kita sudah sesempurna dan sebaik-baik ciptaan Allah.. Mungkin ada perbezaan tapi beza itu menawan.. =)

p/s:: aku taw simpul aku tak masuk langsung.. ader aku kisah??? lalalala~~

sumber gambar:: google

3 comments:

Edy Fee said...

tak puas hati ngan diri @ not grateful la snang ckap

aku HaniAsyira said...

yang mana satu???

mama aryan said...

jd diri sendiri & cuba berubah menjadi lbh baik